V pořadí už 11. loučení se sezonou s Lion Bikers začíná před OC Globus v Jenišově, odkud motorky vyjedou na jízdu po kraji v 10 hodin. Cílem bude tentokrát statek Bernard v Královském Poříčí na Sokolovsku.

Řada majitelů silných strojů bude patrně jezdit i poté, někteří ale už začnou ukládat motocykly k zimnímu spánku. Tady ale nejde jen o to, odstavit stroj do garáže, hodit přes něj plachtu a na jaře z plachty vyhnat pavouky. Motocykl potřebuje odpovídající péči, aby na jaře zase věrně sloužil. Co by tedy měl správný motorkář udělat? Podle Josefa Roštejnského z karlovarského Motorace Consulting přibývá majitelů motorek, kteří svému stroji odpovídající péči poskytnou. Ale stále je i mnoho těch, kteří na to takříkajíc kašlou anebo prostě nevědí, co dělat.

Končím s ježděním a motocykl hodlám na zimu odstavit pěkně do garáže. Co by předtím mělo následovat?

Zanedbání péče o motorku před zimou je ještě horší, než když to uděláme na jaře. Na stroji mohou vzniknout zbytečné škody, jejichž odstranění pak stojí tisíce. Přitom stačí jenom málo. Buď údržbu provést vlastními silami, nebo v případě, že nejsme technicky zdatní, navštívit servis, kde se o motocykl postarají odborníci. Před zazimováním je třeba motorku důkladně umýt, vyčistit všechny pohyblivé části, ať už je to řetěz, rozeta a další, a nakonzervovat je. Rozhodně by měla být taky plně dotankovaná nádrž kvalitním benzínem. Tím se předejde nebezpečí, že v ní bude kondenzovat voda a může způsobit její korozi.

Tohle všechno by snad měl zvládnout i laik technicky méně zdatný. Proč bych tedy měl jezdit do servisu?

Určitě proto, abych si nechal zkontrolovat další součásti motocyklu. Ať už jsou to brzdy, řízení, hnací ústrojí a další součásti. Pokud některé potřebují opravu nebo výměnu, je právě zima ideální období na tyto práce. V zimě se mají motorky opravovat a v sezoně na nich jezdit, pokud nenastane něco akutního. Nejhorší pro servisy je, když se majitel motorky na údržbu mimo sezonu vykašle a pak to všechno chce dohnat na jaře před zahájením sezony a po něm. To se pak čekací doby několikanásobně prodlužují. Například náš servis se snaží motivovat motorkáře ke správnému přístupu tím, že v zimě snižujeme cenu za práci oproti hlavní sezoně o jednu čtvrtinu.

Vraťme se ještě k přípravě na zazimování a tak důležitým věcem, jakými je baterie a také olej. Zvláště v jeho případě se debatuje, zda před zimou vyměnit, nebo to udělat až na jaře…

Baterie určitě vyžaduje odpovídající péči, jinak se její životnost výrazně zkracuje. Pokud není motorka alespoň v trochu zateplené garáži, je lepší baterii vyndat a vzít třeba domů. A připojit ji několikrát za zimu na nabíječku. Dnes je k dispozici i mnoho „inteligentních" nabíječek, které baterii dobijí a poté udržují. U starších typů baterií je dobré zkontrolovat obsah náplně. Pokud někdo nabíječku nemá nebo to prostě nechce řešit, jsou i jiné možnosti. Například my našim zákazníkům nabízíme letos poprvé bezplatné uložení baterií po celou zimu s tím, že o ně přitom budeme i pečovat. A pokud jde o olej, někdo říká, vyměnit před zazimováním, jiný zase, že až na jaře před vyjetím. Přikláním se ke druhé variantě, ale v podstatě lze použít obě varianty.

V jaké garáži by měla motorka v zimě stát?

Určitě by v ní nemělo být vlhko, to motorce neprospívá. A pokud je garáž alespoň trochu temperovaná, je to určitě lepší. Pokud ne a teplota v garáži by se pohybovala kolem nuly nebo spadla pod ni, už to není ideální a motocyklu to škodí. Proto je dobré ve studené garáži motorku ochránit plachtou i nějakou teplejší látkou, například starou dekou. A určitě je třeba zkontrolovat náplň v chladicím systému, aby nezamrzla. Pokud má někdo se zimním uložením motorky problém, můžeme mu pomoci. Máme k dispozici v odpovídajících prostorách místo pro zhruba 40 motocyklů a můžeme je zájemcům za mírný poplatek přes zimu uskladnit.

Pro autoservisy zima problémem není, práce mají v podstatě stejně v jakoukoliv roční dobu. Hůře už jsou na tom motoservisy. Některé dokonce na nějaký čas zavírají, protože zkrátka nemají zakázky. Jakým způsobem se snažíte zimní období přežít?

Zimu opravdu motoservisy příliš v lásce nemají. Proto se snaží motorkáře upozorňovat, že právě v této době si mohou svůj stroj nechat v klidu opravit a nepřijdou tak o ježdění v sezoně. My zavírat nechceme, a proto hledáme ještě další práci, která by nám dovolila fungovat a nedostali jsme se do ekonomických problémů. Máme velkou výhodu, že naše prostory na Chebské v bývalém KV racing ve Dvorech jsou velké, a proto část z nich využijeme jako rychloservis pro automobily, v němž nabídneme motoristům základní opravy. Pokud bude zájem a tato činnost se osvědčí, zachováme ji nejspíše celoročně. Sehnali jsme také několik starých motocyklů Simson, které chceme renovovat pro německý trh. Tady je po nich poměrně velká poptávka.

Orientujete se na několik konkrétních značek motocyklů, nebo k vám mohou přijet majitelé jakéhokoliv stroje?

Troufneme si na jakoukoliv motorku jakékoliv značky, ať už je to chopper, enduro, naháč nebo cestovní stroj. A také servisujeme v poslední době tolik oblíbené skútry, jejichž počet stále přibývá. Spousta lidí zjistila, že zvláště ve městech je to ideální dopravní prostředek. Stali jsme se také oficiálním zástupcem pro značky Kymco, Peugeot, Keeway, SYM nebo Benelli. A servisujeme také čtyřkolky.

UPOZORNĚNÍ K JÍZDĚ NA ZÁVĚR SEZONY

Všichni motorkáři odjíždění ve středu 28. září v 10:00 od parkoviště obchodního domu Globus po silnici I/20 a následně pokračují po trase III/00635 – Jenišov – III/2226, II/222 – Mírová – III/2224 – Nová Role – II/209 – Mezirolí – II/220, III/21047 – Nejdek – III/20910, III/20912 – Suchá, Černava, Tatrovice – III/21035, II/222 – Vřesová – III/2222 – Dolní Nivy – II/210 – Sokolov – II/181, III/00630 – Královské Poříčí. Všechny tyto komunikace jsou v okresech Karlovy Vary a Sokolov.

Dopravní policisté žádají všechny řidiče, kteří se na výše uvedené trase s motorkáři setkají o ohleduplnost, aby nevjížděli do kolony a nechali motorkáře po trase projet. Tímto opatřením se snažíme předejít případným jakýmkoliv komplikacím na komunikaci.