„Například v jednom obchodním řetězci v Karlových Varech jsme nakoupili nějakých šestnáct výrobků označených akční slevou a u osmi z nich nám naúčtovali cenu původní. Šlo například o osušky, lehátko na pláž, ale například i maso. Celý nákup vyšel o 370 korun dráž," uvedl ředitel Inspektorátu České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj Jan Řezáč.

„Jedná se o typický příklad pochybení prodejce. Zákazník si kupuje výrobek ve slevě, ale na pokladně naskočí jeho původní cena," upozornil Řezáč.

V dalším případě se jednalo o obchodní řetězec v Plzni. „Tam nám původní cenu účtovali u dvou sad talířů. Takže v součtu stál celý nákup o 120 korun více," řekl Řezáč.

Další klamání zákazníků spočívá v tom, že prodejce cenu uměle navýší a pak ji s velkou pompou sníží a vydává to za slevu. „Místo avizovaných padesáti nebo sedmdesáti procent dělá sleva například jen deset procent, anebo dokonce vůbec nic, přičemž zákazník si myslí, že nakupuje za výhodnější cenu," varoval Řezáč. Další chyby vznikají špatným propočtem slev. „Místo čtyřiceti procent dělá sleva například jen dvacet."

V obou krajích inspektoři doposud provedli na sedmdesát kontrol. Prodejci porušili zákon v polovině případů. „Z toho více než dvacítka pochybení souvisela se slevami," řekl Řezáč.

Za klamání zákazníků obchodníky čekají pokuty. „Na místě můžeme udělit pokutu do pěti tisíc korun. Většinou ale řešíme případy ve správním řízení, protože u řady prodejců se tato pochybení opakují," zdůraznil Řezáč s tím, že tam jsou sankce vyšší.

Ve správním řízení může Česká obchodní inspekce udělit pokutu až pět milionů korun. „V té nejvyšší cifře se ještě nepohybujeme, ale pokuty neustále zvyšujeme," řekl Řezáč.

Například obchodní řetězec Tesco dostal loni v květnu kvůli porušení zákona pokutu 230 tisíc korun. „Během léta jsme mu ale udělili ještě další dvě, a to za 475 a za 700 tisíc korun," prozradil šéf inspektorů.

Už teď je jasné, že letos se pokuty za klamání zákazníků během povánočních slev na západě Čech přehoupnou přes jeden milion korun. Loni se pohybovaly v řádech statisíců.

Řada prodejců přitom ani potrestána není, protože lidé se snaží problém vyřešit sami na místě. „Kupovala jsem před týdnem šátek v butiku v obchodním centru v Plzni na Borech a místo 149 korun, což bylo na cenovce, vyjelo na kase 199. Šátek jsem tam raději nechala a odešla jsem. Nechtěla jsem se hádat s pokladní, která navíc za nic nemůže," řekla nám svou zkušenost Alena Prokůpková z Města Touškova.

Ředitel inspekce potvrdil, že se na ně lidé se stížnostmi opravdu obracejí spíš výjimečně. „Těch pochybení je letos zhruba stejně jako loni. Pro nás to ale není žádná pozitivní zpráva, protože je vidět, že prodejci se z minulých let vůbec nepoučili a zákazníky stále klamou. I proto musíme pokuty zvyšovat," uzavřel Řezáč.

Co dělat?

V situacích, kdy se spotřebitel setká s různými klamavými slevami, měl by to okamžitě řešit přímo v provozovně a domáhat se svých práv. Většinou to lze na takzvaných informacích. Lze se též obrátit na Českou obchodní inspekci.