„Nejčastěji se jednalo o klamavé obchodní praktiky, kdy například prodávající uváděli zavádějící či přímo nepravdivé informace týkající se práva spotřebitele na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy nebo uváděli nepravdivé informace o obsahu konané akce," popsala některé postupy šmejdů ředitelka odboru kontroly ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj Marie Svachová.

Dalším příkladem je nabízení slevových kuponů na v budoucnu otevírané prodejně, což se ve skutečnosti nestane. Běžně jsou občané klamáni informacemi na pozvánkách, kdy jsou nalákáni k účasti na akci příslibem hodnotných dárků, které ve skutečnosti ani nedostanou.

„V případě agresivních obchodních praktik se jednalo o vytváření dojmu, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, ačkoli pro získání výhry nebo výhody musel uskutečnit nákup nabízených výrobků, a to v řádech desetitisíců korun," dodala Svachová.

Dalším nedostatkem bylo neposkytování informací o podmínkách prodeje či možnosti reklamace a byl zjištěn i případ diskriminace spotřebitele, kdy byl pořadateli i přes řádnou objednávku a dostatečnou kapacitu místnosti odmítnut přístup.

Organizátoři těchto akcí jsou však velmi vynalézaví, ale zároveň i drzí a agresivní, neustále mění svoji taktiku a způsoby, přicházejí s novými a důmyslnějšími triky, jak zejména od seniorů vylákat poctivě našetřené peníze. V poslední době je novým fenoménem podomní prodej.

„Takovým příkladem je nabídka různých bezpečnostních zámků, kdy jsme zaznamenali případ prodeje a instalace až za 12 tisíc, přičemž jejich cena se na trhu pohybuje v řádu několik set korun," přiblížila počínání Svachová.

Mezi nové triky, které v minulém roce vyzkoušeli v Karlovarském kraji, patřila i pozvánka na otevření nového řeznictví, samozřejmě fiktivního. Ochutnávka uzenin a jiných pochutin se však nekonala.

„Namísto toho byl předváděn vysavač , který bude možné v budoucnu zakoupit za 'příznivou cenu' 50 64 tisic. Na internetu je stejná značka vysavače nabízena za cenu 3995 korun. Slibovaná 'výslužka' a slevová karta byla pouze nabídnuta doručit těm, kteří sdělí adresu svého bydliště, a je docela možné, že při té příležitosti bude nabízen k prodeji již zmíněný vysavač nebo jiné zboží," popsala praktiku Svachová. Podobné akce se uskutečnily v Chebu, Nejdku či v Ostrově, kde na kontrolu přišli i zástupci živnostenského úřadu a také strážníci městské policie. V prezentaci vysavače se tak už nepokračovalo.

Od minulého roku byla organizátorům předváděcích akcí nově stanovena povinnost v desetidenním předstihu České obchodní inspekci hlásit všechny pořádané akce. Pro tuto ohlašovací povinnost byly stanoveny i povinné náležitosti, a to včetně výrobků nebo služeb, které budou v průběhu těchto akcí nabízeny.

„Skutečností však je, že některé firmy tuto povinnost neplní a v tom pomáhá ČOI řada občanů, kteří nám konání takové akce nahlašují nebo posílají a pomáhají tak odhalovat nepoctivé prodejce. Na druhé straně je nahlašována jedním prodejcem řada akcí, z nichž se pak koná příkladně pouze jedna, a snaží se tak zmást ČOI a vyhnout se kontrole," řekla Svachová.

Pomoci občanům by nově měl pomoci i projekt besed s občany. Ten běží od podzimu minulého roku v řadě obcí a měst v Karlovarském kraji. Besedy jsou zaměřeny speciálně na upozorňování na podvodné metody organizátorů předváděcích akcí.