Už je to deset let od chvíle, kdy čeští řidiči začali kromě pokut dostávat za prohřešky i trestné body. Česko spustilo bodový systém 1. 7. 2006 a od té doby policisté a úředníci rozdali 15 milionů bodů a skoro 40 tisíc lidí přišlo o papíry.

Na vzpomínky ale není čas. Na ministerstvu dopravy totiž chystají změnu bodového systému, která by měla nastat v polovině příštího roku. „Bodový systém se osvědčil, rádi bychom však, aby byl pro řidiče přehlednější," konstatuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Výtkou odborníků i řidičů je to, že nevědí, kolik trestných bodů mají. Stejně tak netuší, jaký je aktuální „sazebník" trestů. Obojí by se mohlo změnit: ministerstvo by pro řidiče, kteří by o to požádali, rádo spustilo službu automatického upozornění při jakékoliv změně jejich bodového konta. Přišla by jim buď SMS, nebo e-mail.
DVAKRÁT ŠEST. A KONEC

Ještě větší ambicí je ale zpřehlednění trestů. Dnes se uděluje 1 až 7 trestných bodů za různé delikty. I úředník se většinou musí podívat do tabulky, aby věděl, jaký trest udělit. „Nová podoba bodového systému by měla obsahovat pouze tři pásma bodů – 2, 4 a 6, oproti dnešní škále 1 – 7, která je pro řidiče méně přehledná," popsalo Deníku ministerstvo dopravy. Pokud by řidič nově spáchal v jednom roce dvakrát za sebou závažný přestupek, ohodnocený 6 body, vybodoval by se a přišel o řidičské oprávnění.
Po zpřehlednění bodového systému volají i odborníci. Dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti nedávno připomněl, že v EU má bodový systém zavedeno 23 zemí. Naposledy se přidalo Portugalsko, které má, stejně jako Česko, 12bodový limit. Portugalci však hned od začátku zavedli dálkový přistup ke kontu řidiče. Stačí se zaregistrovat na příslušné webové stránce a pak ji jen pravidelně navštěvovat. „Jedná se o inspirativní řešení, maximálně efektivní pro stát a uživatelsky přívětivé pro řidiče," uzavírá Budský.

Řidiči v Karlovarském kraji přicházejí nejčastěji o body kvůli překročení povolené rychlosti. Ukazuje to statistika krajské dopravní policie. Od začátku roku do letošního května zaznamenali dopravní policisté kvůli příliš rychlé jízdě celkem 3507 přestupků, s 928 přestupky pak následuje nepřipoutání se bezpečnostním pásem, dále pak telefonování za jízdy (231 přestupků), nedání přednosti v jízdě (134 přestupků) a porušení zákazu předjíždění (26 přestupků).

Jak se na bodový systém dívají profesionální řidiči? „I když jsem si to nemyslel, nakonec jsem za jeho zavedení rád. Jezdím už dvacet let, a protože je po řidičích stále velký hlad, firmy nechtějí o ty osvědčené přijít. I můj současný zaměstnavatel mě před zavedením bodů občas nutil jet i v době, kdy jsem už měl mít přestávku. Teď už si to nedovolí, protože bych se mohl 'vybodovat' a museli by hledat někoho jiného," řekl řidič kamionu z Aše, který z pochopitelných důvodů nechtěl zveřejnit jméno.

Nedodržování předpisů jde ruku v ruce s dopravními nehodami. Určitý vliv na nehody ale mají i riziková místa na silnicích. Karlovarský kraj proto vypracoval studii zklidnění dopravy, která navrhuje opatření ke zvýšení bezpečnosti na rizikových úsecích silnic druhých a třetích tříd. Celkem jde o úpravy za 55 milionů korun. Kraj chce na ně získat dotace. Jde o nerepresivní systém, který bude upozorňovat řidiče například na to, že jsou v obci, že je poblíž škola.

O KOLIK BODŮ MŮŽETE PŘI JÍZDĚ PŘIJÍT A ZA CO naleznete dnes v tištěném Deníku na tématické straně 2.