NEJSTARŠÍ české letiště se o víkendu opět zaplnilo tisícovkami diváků. Po loňském úspěšném leteckém dni, kterým organizátoři oslavili devadesáté narozeniny letiště, se letos opět vrátila letadla do Chebu.
Mottem letošního leteckého dne byla oslava 90. let Československého vojenského letectva. Program leteckého dne proto zahrnoval ukázky věnované nejstarší letecké historii, ve kterých se předvedly repliky létajících strojů z období 1. světové války, i předvedení nejmodernějších strojů JAS 39 Gripen, kterými v současné době české armádní letectvo disponuje. Program navíc doplnilo předvedení desítek dalších strojů.

Vrtulníky, vírník, větroně, pístová i proudová letadla brázdila o víkendu nebe nad Chebem. Konal se zde už podruhé letecký den. Stejně jako v loňském roce se setkal s mimořádným ohlasem u návštěvníků.

„O letadla se zajímám už od dětství. Takovouhle akci jsem si nemohl nechat ujít. Nejvíc jsem se těšil na předvedení repliky letounu Avia BH–1. Byla to prostě nádhera,“ uvedl Radek Staněk, který na letecký den přijel i s rodinou z Tachova.

Repliku letounu Avia BH–1 si postavil Marcel Sezemský z Prahy v roce 2000. Originál letounu pochází z roku 1920. Jeho předvedení na chebském leteckém dnu mělo návštěvníkům připomenout úspěchy českého letecké konstrukční školy v meziválečném období.

„Nejvíc se mi líbilo předvedení Gripenu. U jeho prvního průletu jsem se musel zasmát. Nikdo z nás netušil, že zvuková vlna k nám dorazí až potom co proletí,“ řekl Petr Kadlec z Chebu. „Líbila se mi organizace programu. Jedna ukázka šla pěkně za druhou. A střídaly se různé typy,“ pochvaloval si práci organizátorů.

Velkou pozornost u návštěvníků vyvolal například vírník. Jedná se o stroj, který má rotor stejně jako vrtulník, ten je ale poháněn autorotací. O pohyb vírníku se stará vrtule poháněná motorem. Návštěvníci také mohli obdivovat leteckou akrobacii na letounech Zlín Z–526 a Zlín Z–50 nebo na větroni Grob G 103.

S programem a zázemím leteckého dne byly spokojené také děti a jejich maminky. Pokud se zrovna na letištní ploše neodehrávala některá z akčních leteckých ukázek, mohly se děti dosyta vyřádit na spoustě pouťových atrakcí. „Ještě, že tu byly kolotoče. Nevím, jestli bych tu s dcerou celou dobu vydržela. Letadla ji nezajímají. To manžela se synem bych odsud asi jen tak nedostala,“ zasmála se Jiřina Králová ze Sokolova.
To všechno bylo možné zásluhou organizátorů u Ultralight Clubu Cheb (ULC).

„Organizační štáb se skládal z pěti lidí,“ poznamenal předseda ULC Cheb Luděk Matějíček. „Na leteckém dnu ale pracovalo na 170 pořadatelů,“ dodal. Organizátoři museli mimo jiné zajistit i bezproblémový příjezd návštěvníků na letiště. Kvůli tomu museli například provoz na frekventované křižovatce Nižnětagilské a Vrázovy ulice řídit dopravní policisté.

Akční ukázky z výcviku a souboje historických letadel nadchly diváky

Hašení požáru pomocí letadla Z 137 T Turbočmelák, ukázka spolupráce policejní zásahové jednotky s vrtulníkem Bell 412 a hlavně souboj replik letounů z 1. světové války. To byly ukázky, které doslova nadchly malé i velké diváky na leteckém dnu v Chebu.
Dokonce by se dalo říct, že se naše letectvo nemusí bát nedostatku mladých pilotů.
„Už vím co budu dělat, až vyrostu. Chci se naučit létat s vrtulníkem,“ rozhodl se v sobotu odpoledne osmiletý Lukáš Vávra z Chebu. „Moc se mi líbilo, jak piloti s vrtulníky létali. Dokonce předváděli i couvání. Vůbec jsem nevěděl, že to vrtulníky umí,“ dodal.
Další ukázkou, která návštěvníky nadchla, byl souboj replik historických letadel z 1. světové války. Tuto akci si pro hosty připravil letecký cirkus Martina Kindernaye.