Jak se zachovat při požáru ve škole, zřejmě většina učitelů ví a jedná automaticky. Jak se ale zachovat k cizímu člověku se zbraní v ruce a jak postupovat, aby nedošlo k tragédii, už tak jednoduché není. To je tvrdý oříšek i pro profesionální vyjednavače. Pedagogům ve škole by však mohly pomoci takzvané tipové karty, které připravuje město prostřednictvím městské policie.

„Budou rozdělené podle barev a měly by napomoci k rychlé reakci zaměstnanců školy při krizových situacích, jako je požár či střelba ve škole. Jde o součást projektu Stop násilí na dětech," říká velitel městské policie Petr Kubis. Vedení města uklidňuje rodiče, že jde čistě o prevenci.

„Projekt je naštěstí ryze preventivní, vychází ale z reálných případů, které se staly jinde v republice. Svým rozsahem je, pokud víme, zatím v Česku ojedinělý," konstatoval starosta Sokolova Jan Picka.

Projekt se zkušebně rozjel na druhé základní škole v Rokycanově ulici. Postupně se však připojí další školy ve městě a zájem avizovala i nedaleká Březová.
Docházku žáků tam nově eviduje elektronický systém, děti i zaměstnanci školy se učí správnému chování v krizových situacích. Funguje zde i dohledová služba, kdy pro školy město zaměstná dlouhodobé uchazeče o zaměstnání z úřadu práce.

Podle názoru vedení sokolovské radnice je asi nejdůležitější elektronický docházkový systém. „Každý žák dostane čipovou kartu, která eviduje docházku do školy. Pokud žák do školy nedorazí a není předem omluven, karta umí ihned vyslat signál rodičům," upřesnil Picka.

Dále to jsou kamery u škol, brožury, sebeobrana či příprava na krizové situace nebo kurzy první pomoci pro pedagogy.
A jak vypadá v praxi například dohledová služba?

„Každá neznámá návštěva školy musí nyní počítat s doprovodem. Nikdo cizí by se neměl pohybovat po budově školy sám," konstatuje ředitel 2. základní školy v ulici Rokycanova Jan Kadlec.

Jak dodal, najde se i pár rodičů, kterým se nelíbí, že se nemohou po škole pohybovat sami. „Ale většina chápe, že je to pro bezpečnost jejich dětí,