Na tolik diskutované, patnáct let uzavřené trati číslo 144 z Krásného Jezu do Lokte, se včera objevily nové koleje. Prozatím to však bylo jen několik centimetrů, které předal zástupce Trail Servis Pavel Juračka starostce Horního Slavkova Janě Vildumetzové a náměstkovi hejtmana Petrovi Navrátilovi. Tato firma totiž vyhrála výběrové řízení na obnovu výše uvedeného úseku a včera oficiálně odstartovala stavbu. Její první etapa by měla stát 8,5 milionu korun.

Trať je majetkem státu a bylo štěstí, že před patnácti lety nebyla zrušena, ale jen vyloučena. Aby obnova mohla začít, musí na ní být využitelnost. „Trať musí být využita. Nebudeme vkládat peníze a provozovat úseky, po kterých se nebude jezdit. Anebo po které pojede souprava dvakrát do roka. Jednou na Mikuláše a podruhé na pouť," sdělil oblastní ředitel Správy dopravních železničních cest (SŽDC) Josef Kalivoda. Jak upřesnil, když nastoupil před lety do funkce, byl se na výše uvedenou trať podívat osobně. „Vůbec jsem ji nenašel. Část byla zarostlá, část rozkradená," konstatoval Kalivoda. Co se týče využitelnosti, souhlasil s ním i náměstek hejtmana Petr Navrátil. „Zainvestuji, využiji, budu vydělávat. To odjakživa platilo a platit by mělo," řekl Navrátil. Jak pokračoval, jde nejen o nový život na této trati, ale i o ekonomiku a byznys. „Nemůže zde jezdit jednou za čtrnáct dní pár nadšenců, kteří se jen svezou vlakem," dodal Navrátil.

Za Hospodářskou a sociální radu Sokolovska přijel v pátek odborář Zdeněk Fojtík. „Jedná se o pracovní místa nejen pro železničáře, ale celý region Slavkovska," řekl Fojtík. Jak dodal, jakákoliv dopravní tepna je základem. „Ani v minulosti se nikde nestavěla dříve hospoda a poté cesta, ale naopak," dodal Fojtík. Materiál na první etapu již SŽDC má. Firma Legios, která by trať využívala, by ji mohla začít využívat v polovině příštího roku. Zprovoznění trati by pomohlo přesunout celou výrobu Legiosu do Horního Slavkova, čímž by mohla vzniknout i nová pracovní místa. To je tedy prospěšné nejen pro firmu, ale i pro náš region. Minulý rok vyráběla firma zhruba 500 vagonů ročně. Ráda by navýšila výrobu až na tisícovku kusů. Tím pádem by přišly na řadu i výše jmenované pracovní příležitosti. Na trať z Lokte do Horního Slavkova a Krásného Jezu by se mohla vrátit i osobní přeprava. Zájem provozovat osobní dopravu by měla firma ČD Cargo.

Při oslavách 110. výročí Slavkovské dráhy zde po 14 letech vyjelo první kolejové vozidlo, kterým byla historická drezína Gerstner. Oslavy názorně demonstrovaly přání, aby trať byla co nejdříve zprovozněna. Patrné to bylo jak v Horním Slavkově, tak i v Krásném Jezu, kde lidé přivítali císaře Františka Josefa I. v historickém stylu. Druhou etapu obnovy trati vyčíslila SŽDC na zhruba 20 milionů korun.