V červnu příštího roku sjede z výrobní linky poslední exemplář klasického malého městského hatchbacku Fiesta. Informaci potvrdilo i tuzemské zastoupení značky s modrým oválem.

Na všechny dosud nabízené generace se můžete podívat do fotogalerie.

Je to samozřejmě důsledek klesajících prodejů tohoto modelu. Také u nás totiž zažívá Fiesta pád z vysokých příček na žebříčku. Vloni už byla pouze třináctým nejprodávanějším malým autem, když se jich nově zaregistrovalo do provozu jen 429. Přitom ještě v polovině minulého desetiletí jich každý rok odjelo od tuzemských dealerů k zákazníkům přes pět tisíc a v kategorii malých vozů jí v ročních statistikách Svazu dovozců automobilů patřilo buď druhé nebo nejhůře třetí místo. První byla vždy samozřejmě Škoda Fabia.

Vývoj první generace Fiesty začal přesně před padesáti lety - na podzim roku 1972. Ford chtěl malým a úsporným vozem reagovat na tehdejší hospodářskou krizi. Navíc chtěl konkurovat v té době již úspěšně nabízeným podobně orientovaným vozům jako byl Renault 5a Fiat 127.

Na prostředcích investovaných do vývoje se nešetřilo. Údajně šlo o 870 milionů dolarů, což byly opravdu obrovské peníze. V té době byl totiž americký dolar ještě opravdu silnou měnou a za jeden jediný se daly v běžné restauraci pořídit tři večeře.

Nový Ford Fiesta pro rok 2021
Ford ukázal modernizovanou Fiestu: Verze ST neposílila

První generace Fiesty měřila na délku 3565 milimetrů a jednalo se o třídveřový hatchback. Poháněly ji čtyřválce. Ten základní měl zdvihový objem 957 cm3 a poskytoval nejvyšší výkon 40 koní. Jedenáctistovka pak nabídla řidiči k využití až 53 koní. Později se nabízela také sportovní verze XR2, která už dostala agregát 1,6 litru s 84 koňskými silami. Díky tomu vůz zrychloval z klidu a stovku za 10,8 sekundy a umožňoval dosažení nejvyšší rychlosti až 170 kilometrů v hodině.

Prodej skončí po 47 letech

První kusy se do prodeje dostaly v září roku 1976 v Německu a ve Francii. Auto, které se prodávalo také v USA, mělo u zákazníků úspěch. Už po dvou letech se vyrobil kus s pořadovým číslem 1 000 000. 

Druhá generace přišla na řadu v roce 1983 a z faktického hlediska by se dala považovat za pouhý facelift. Nabídku motorů doplnil i přeplňovaný vznětový agregát.

Třetí generace zkonstruovaná na nové platformě již povyrostla na 3,7 metru. Premiéru měla v roce 1989. V nabídce se poprvé ocitla pětidveřová karosérie. Do dějin automobilismu se zapsala zejména tím, že jako vůbec první malý vůz měla brzdy opatřeny antiblokovacím systémem ABS.

Zde jsou plány pro oblast elektrifikovaných aut
Ford vrátí do hry jméno Puma. V Amsterdamu odhalil svoji budoucnost

Čtvrtou generaci vyvíjeli technici Fordu společně s těmi od japonské Mazdy. Mazda 121 byla tedy fakticky stejným autem jako model od Fordu.

V páté generaci, která vstoupila na trh v roce 2002, se poprvé objevuje provedení ST. Tehdy ji poháněl zážehový dvoulitrový čtyřválec se sto padesáti koňskými silami.

Šestá generace, která už měla design víceméně shodný s tím současným, měla premiéru na ženevském autosalonu v roce 2008. A ta sedmá, se poprvé ukázala v roce 2016. Vloni Fiesta prodělala vůbec poslední modernizaci.