Španělsko v 17. století, život ruské smetánky v Petrohradu, pochodující židé v Jeruzalémě šest století před naším letopočtem, rušné náměstí v Seville v 19. století a temperamentní cikánka, česká vesnice a námluvy s dohazovačem. Plavba na voru po řece, jízda na koních už pomalu samozřejmostí. To všechno zažil loketský amfiteátr v rámci operního festivalu. Po uplynulém víkendu posunul možnosti opět o kousek dál. Pod hradem vytvořil producent Loketského kulturního léta egyptské prostředí s pyramidou, na pódium dostal osmdesát zpěváků sboru a nechyběl ani živý velbloud. Letošní premiérou byla totiž monumentální opera Giuseppe Verdiho Aida.

Příběh etiopské otrokyně a egyptského vojevůdce dokázal dvakrát téměř vyprodat loketský amfiteátr. A i když během obou dvou představení začalo pršet, herci i diváci vydrželi. „Je to podívaná,“ zhodnotil spokojeně letošní premiéru producent Jan Ježek.

Kromě sólistů a dalších zpěváků z Národního divadla, Státní opery či divadla v Ústí nad Labem dostali v Aidě pěveckou příležitost také členové sborů z Lokte či z Aše. Divákům se ve sboru předvedl například i starosta Lokte Jaroslav Hlavsa, člen loketského pěveckého souboru Cubitus. „Až je mi líto, že to už skončilo,“ řekl po sobotním představení.

Letošní devátý ročník kulturního léta zakončí dvě reprízy Dvořákovy opery Rusalka. I přesto, že se toto dílo v Lokti hraje už od začátku operního festivalu, i letos jsou obě dvě představení už dopředu téměř vyprodaná. Jan Ježek už uvažoval, že Rusalku z programu festivalu stáhne, každoroční zájem diváků ho ale vždy dokázal přesvědčit, že Rusalka pod loketský hrad patří.