Poklidné až nudné letní odpoledne v Šabině, vesničce na Ohři mezi Chebem a Sokolovem, rozvířil festival Uprostřed Evropy početným arzenálem bicích nástrojů souboru Percussion Ensemble Hof.

Sedm studentů bicího oddělení Hudební školy Hofských symfoniků zde pod vedením prvního bubeníka hofského symfonického orchestru Williho Melzera s vervou rozeznělo množství svých bubnů, perkuse, chrastidla, píšťalky, hrkačky, vibrafony, xylofony, marimby, elektronickou mallet marimbu i steel drums - speciálně upravené sudy od nafty.

Po svolávací úvodní palbě na africké djembes a conga pokračovali hofští bubeníci velkolepými bicími aranžmá pátého Maďarského tance Johannesa Brahmse a Kabalevského Komediantů. Nejmladší člen souboru, teprve dvanáctiletý perkusista Fabio Netscher, pak ohromil přítomné strhujícím marimbovým sólem z dílny dirigenta souboru Melzera.

Nato se šabinská přírodní scéna otřásala opět v kompletním obsazení ansámblu divokým německým jazzem třicátých let minulého století - swingovou vypalovačkou tehdy slavného berlínského vibrafonisty Kurta Engela. Na marimbu, vibrafon a xylofon vyslechlo šabinské publikum jakoby nic i Mozartovu šestou sonatinu pro housle a klavír. Došlo přirozeně i na podmanivé jihoamerické rytmy, například Copacabanu Barryho Maniloa.

Vrcholem odpoledne bylo fenomenální, velmi emotivní vibrafonové sólo osmnáctiletého Christopha Güntera s intimní skladbou Blues for Gilbert od Marka Glenwortha. Dlouhou, obtížnou a působivou kompozici zahrál student zcela zpaměti, precizně, s velkým citem a soustředěním.
Závěr koncertu patřil bláznivé Melzerově hříčce Jedenáctka, inspirované právě vrcholícím fotbalovým mistrovstvím Evropy.

Perkusionisté v ní používají své četné bicí nástroje, ale i hlasy a hrkačky jako fandící fotbalové publikum. Do takto stylizované skladby vtáhl její autor, dirigent a rozhodčí s píšťalkou v jedné osobě i diváky a výsledkem byla téměř dokonalá iluze dramatického zápasu v rytmu fotbalového skandování, vytleskávání, hučení při penaltě vedle i jásotu z branky.
Nadšené byly pak i skutečné ovace publika, které si vyžádalo ještě několik přídavků, včetně slavného Tico-Tico od Zequinha de Abreu s dominujícími jamajskými steel-drums.

Další neobvyklý koncert pod letošním mottem Kořeny - doteky - proměny čeká publikum festivalu Uprostřed Evropy v regionu v neděli 13. července, kdy v nově restaurovaném klášterním kostele Zvěstování v Ostrově vystoupí od 16 hodin finský soubor mystické karelské hudby Suden Aika.

Tomáš Kábrt