Na dnešní vernisáži od 18 hodin představí pod barokní klenbou chrámu svou velkolepou světelnou helikoptéru a kolekci zajímavých nových obrazů na industriální témata.

„Tento umělec září na mladém výtvarném nebi díky poměrně zajímavě rozvíjené široké škále jím používaných výrazových prostředků,“ říká kurátor výstavy Josef Vomáčka. „Je báječně zabydlen v řadě oblastí, kde se mu daří a vůčihledně líbí,“ dodává.

K designu a šperkařství odkazují Cimalovy zábavné a přitom funkční fantastické hudební nástroje, ke sprejerskému okouzlení způsob používání typických technologií. Zajímavé jsou jeho interiéry, světelné objekty i celá spolupráce s kolektivem autorů okolo vysočanské Trafačky, kde spolu s Janem Kalábem, Jakubem Neprašem, Romanem Týcem a Martinem Káňou vznikla zajímavá neoficiální tvůrčí dílna. Překračování žánrů potvrdil i v mistrovsky pojatém vizuálním ztvárnění nové verze programu pražského multimediálního divadla Laterna Magika pro výstavu Bruselský sen.

Michal Cimala se narodil v roce 1975, studoval v letech 1994 – 2000 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru K. V. Nováka, předtím, v letech 1989 – 1993, na Střední uměleckoprůmyslové škole v Turnově, obor návrh šperku. Zjevně mu také prospěly jeho studijní pobyty v Miláně, Berlíně a San Franciscu a konfrontace jeho děl s ostatními mladými tvůrci na výstavách v Granadě, Carraře, City College v San Franciscu, Universität der Künste v Berlíně nebo v Instituto europeo di design v Miláně.

Významná byla i jeho účast na takřka kultovních skupinových výstavách v pražských prostorách Trafačka, Tina B festival, Aeronále na letišti, AVU 18, Veletržní palác, dům U Zlatého prstenu, Rudolfinum, Galerie Václava Špály, Gallery Art Factory, Exodus Gallery, ale i v Bratislavě Thamen a Busch Gallery nebo Kunst am Bau v Berlíně a Millenium gallery v Tallinu.

Také jeho vlastní výstavy představovaly vždy další nový pohled na jeho tvorbu - Nábřeží galerie v Praze, Galerie Via Art nebo Tuzemský export, Nová síň v Ostravě-Porubě. V současnosti, mimo vlastní tvorbu, je asistentem v ateliéru Jaroslava Róny na Akademii výtvarných umění v Praze.

„Při charakterizování jeho práce i tvůrčích postupů jde vždy hovořit o jasném, ale kritickém souznění s dobou, přičemž jako u málokterého tvůrce jeho generace je nutno ocenit jeho technickou dovednost, která se citelně promítá vlastně do všech jím využívaných oblastí výtvarné tvorby,“ uvádí kurátor Vomáčka.

Tvrdá analýza, již zmíněná kritičnost i ironie a nadsázka jsou samozřejmě stavebními kameny u street artu či náznaků jeho vlastní varianty Nové citlivosti z šedesátých let. Svou představivostí a zvládnutím svérázných futuristických vizí obdarovává umělec svá díla ojedinělou osobitostí. Pro mnohé se tak stává jednou z nejvýraznějších osobností mladé tvůrčí scény.

Dnešní vernisáž zpestří hudebním vystoupením sám všestranný tvůrce. Vstup je zdarma. Výstava bude otevřena do konce září od úterý do neděle vždy od 10 do 18 hodin. (tk)