Koncertovali zde trubači a bubeníci nejslavnějšího saského orchestru Sächsische Staatskapelle Dresden. Orchestr se představil v čele s virtuosem na trubku Matthiasem Schmutzlerem a s hlavním varhaníkem drážďanského chrámu Kreuzkirche Holgerem Gehringem, sdruženými v souboru Dresdner trompeten Consort. Přednesli bouřlivé slavnostní skladby starých mistrů baroka včetně Dietricha Buxtehude, velkého dánského vzoru mladého Johanna Sebastiana Bacha, a Heinricha Ignaze Franze Bibera, rodáka ze Stráže pod Ralskem.
Zahájení koncertu patřilo krátkému jásavému Trubkovému nápěvu Henryho Purcella, tedy tradiční znělce festivalu, a slavným fanfárám z Te Deum od „hudebního kazatele ze dvora Ludvíka XIV.“ Marca-Antoine Charpentiera, známým dnes především jako znělka Eurovize. Jejich velkolepou a precizní interpretací hudebníci ohromenému sokolovskému publiku předvedli, s kým bude mít tu čest. V dalších fanfárách, čtyřvěté svitě od jiného Pařížana Jeana Josepha Moureta, se k barokním trubkám a kotlům naplno a velmi působivě přidaly i varhany sokolovského kostela, v němž část trumpetistů zahrála z kostelního kůru. V předehře k zábavnému divertimentu André Danicana Philidora, známého především komponováním vojenských pochodů, se virtuózně představili předevší oba bubeníci souboru, jejichž dunivým nástrojům patřila ve velmi dramatickém duu větší část skladby. Bouřlivou atmosféru vojenské přehlídky či snad bitvy s kanonádou dvou proti sobě postavených bicích souprav zklidnily vzápětí meditativní kostelní improvizace varhaníkovy, aby hned zase drážďanští trubači roztančili uši posluchačů půvabnou baletní árií Johanna Heinricha Schmelzera, kapelníka vídeňské dvorní kapely římského císaře a uherského i českého krále Leopolda I., a strhujícím způsobem provedenou sonátou Polyccarpi od českého rodáka Heinricha Bibera, hudebníka olomouckého a salzburského arcibiskupství.
Druhá půle koncertu začala fascinující Fanfárou a sborem pro šest trubek a varhany Dietricha Buxtehude, pokračovala velmi slavnostním Pochodem pro archu Carla Philippa Emanuela Bacha a vyvrcholila Sonátou pro pět trubek a varhany od neznámého autora z konce 18. století, nádhernou tak, že si autor tohoto textu přál, aby nikdy neskončila. Aplaus publika byl nadšený a nekonečný. Závěr patřil velmi zábavné a zvukomalebné Händelově Hudbě k ohňostroji, zde v kostele žel bez samotného ohňostroje. I s ním si tuto skladbu budou moci vychutnat diváci poslední červencovou sobotu v loketském amfiteátru při koncertu Karlovarského symfonického orchestru. Nejbližšími festivalovými představeními v kraji jsou koncerty Německých lidových písní v podání renomovaného pěveckého souboru Amarcord s Lipským smyčcovým kvartetem v jáchymovském paláci Radium ve čtvrtek 30.června od 19.30 hodin a špičkového německého chrámového chlapeckého sboru Regensburger Domspatzen v nově opraveném poutním kostele v Chlumu Svaté Maří v neděli 10. července od 15 hodin. Více informací najdou zájemci na webových stránkách www.festival-mitte-europa.com. (tk)