Zejména motocyklisté by si podle Zdeňky Papežové, preventistky karlovarských policistů, měli uvědomit, že ve většině případů končí jejich nehody těžkými zraněními, nebo dokonce smrtí.

„Počet usmrcených motocyklistů na tisíc nehod je šestkrát vyšší než u posádek osobních vozidel,“ konstatovala Papežová. Motorkář má podle policejních statistik při nehodě dokonce menší šance než chodec!

Většinu smrtelných nehod přitom zaviní sami motocyklisté. Nejčastější příčinou je nepřiměřená rychlost, na druhém místě je pak nesprávný způsob jízdy. „Téměř deset procent motocyklistů pak umírá kvůli tomu, že nemělo přilbu. Ta je přitom jedním ze základních prvků pasivní bezpečnosti,“ podotkla preventistka. Ani sebelepší výbava však není podle jejích slov zárukou bezpečného návratu z cest. Proto připomněla několik základních pravidel, kterými by se motorkáři měli řídit:

„Měli by si uvědomit, že brzdná dráha motocyklu je i za normálních podmínek delší než u osobního auta. Je proto na místě zvýšit opatrnost v okamžiku, kdy je na vozovce spadané listí či olejové skvrny,“ upozornila Papežová.

Velkým nebezpečím pro motorkáře je také takzvaný slepý úhel ve zpětných zrcátkách aut. „Pokud motocyklista při předjíždění nevidí zpětné zrcátko auta, jeho řidič jej nevidí. Při předjížděcím manévru je také důležité dodržet bezpečnou vzdálenost od boku auta. A zásadní je vždy předjíždět zleva! Předjíždění zprava většina automobilistů nemůže čekat,“ dodala preventistka karlovarských policistů.