Tak silný to pro mě byl zážitek. Přesně těmito slovy popsal kraslický rodák Petr Lisa své zážitky z kokpitu sportovního prototypu LE MANS, za který usedl na závodním okruhu v Barceloně. Je to jeho splněný sen a odměna za 15 let práce. Za volant na okruhu usedl ze sedačky profesionálního simulátoru, které v Kraslicích vyrábí.

Trénují u něj profesionální jezdci a týmy z celé Evropy. Při testování jednoho z profesionálních týmů se měl možnost porovnat s jezdci, kteří vyhrávají vytrvalostní závody, a na simulátoru jim nadělil 2,5 vteřiny na kole, což byl pro ně i jejich tým šok. Na základě porovnání jeho telemetrických dat s ostatními jezdci zjistili, že mohou ještě v určitých částech trati zrychlit, což využili při dalším závodě, kde vyhráli. Za to dostal možnost prožít debut za volantem vozu Ligier JSP3-Nissan LMP3 polské stáje Inter Europol Competition a rozhodně se neztratil. Svými časy si zajistil účast i na příštích testech.

Bezprostředně po závodech jsi měl hodně emotivní pocity. Můžeš je popsat?
Po absolvování testovacích jízd s vozem LMP3 na okruhu v Barceloně jsem byl v sedmém nebi. Je to prostě něco nepopsatelného, neuvěřitelný zážitek, který se stane jednou za život. Odstředivé síly jsou neskutečné a dosahují až 4G přetížení. Do toho vás provází ten brutální zvuk motoru a špičkově nastavený vůz, který jede jak po kolejích. Čím rychleji jedete, tím větší přítlak vozu k trati máte. V reálu to znamená, že pokud jedete do zatáčky 150 km/h, tak z trati vylítnete, pokud pojedete 190 km/h, zatáčku projedete bez problémů. To auto popírá úplně zákony fyziky.

Dokázal jsi na okruhu zajíždět časy srovnatelné s těmi na simulátoru. Testovací jezdce jsi porážel, na profi pilota polské stáje jsi ztratil tři vteřiny po dvanácti kolech. Sečteno podtrženo, co to pro tebe znamená?
Zajistil jsem si tím účast na dalším testu. Také jsem načerpal velmi cenné zkušenosti, které použiji při dalším vývoji vozu LMP3 do závodního simulátoru. Těší mě také, že z ostatních účastníků testu jsem byl nejrychlejší a na profi jezdce týmu jsem ztratil necelé tři sekundy. A to není zcela vypovídající, protože on startoval zhruba hodinu po mně. To byla teplota o nějakých 7 stupňů vyšší. V technických pasážích a pomalých zatáčkách jsem byl stejně rychlý, někde dokonce i rychlejší. Ztrácel jsem pouze ve třech rychlých zatáčkách, kde se musí jet hodně na srdce. A to se ve třech stupních na trati a po šesti seznamovacích kolech s autem na trati těžko dělá.

Barcelonské testování v podání Petra Lisy.

Kromě pudu sebezáchovy tě jistě brzdila i řada dalších, vedlejších aspektů.
Samozřejmě je to těžký. Člověka svazují ty nehorázné finance v případě nehody. Pro příklad jen přední nárazník stojí kolem 40 tisíc eur. Přeci jen jsem nechtěl za každou cenu riskovat, ale užít si to. Hlavně jsem chtěl přivézt auto v pořádku do boxu.

A tvé pocity v závodním speciálu? Překvapilo tě něco?
Hodně mě překvapil zvuk auta, neskutečné zrychlení a ukrutný brzdy. To se opravdu nedá popisovat, to se musí zažít. Auto nemá ABS ani trakční kontrolu, takže je to opravdové závodní náčiní. Musí se s tím opatrně na plynu, hlavně v takových podmínkách, jako jsem jezdil já. Protože o pár milimetrů sešlápnutí plynu navíc a hned auto jde do hodin. Aby člověk zajel špičkové časy, musí tedy sednout za volant a zapomenout na všechna rizika a valit, co to jde. Je to ale opravdu fyzicky i psychicky náročné. Já jsem byl osobně před testem hodně nervózní, ale pouze do doby, než jsem si nasadil přilbu a rozjel se. Pak to ze mě všechno spadlo a snažil jsem se zajet své maximum. Po jízdě jsem si pak nadával, že jsem s tím jel, jako když jsem to ukradl, a zapomínal na veškerá rizika.

Barcelonské testování v podání Petra Lisy.

Testování probíhalo v prosinci, jaké byly podmínky na trati?
Tak třeba nad ránem v neděli měla trať pouze tři stupně nad nulou, což je velmi málo. Šéfinženýr mi sdělil, že musím jet od začátku rychle, jak to jen půjde. Důvod byl jasný. V opačném případě by mi totiž vychladly nahřáté pneumatiky a měl bych s autem problémy. Tak jsem ho poslechl a i při této teplotě jsem se zlepšil o 5 vteřin oproti předchozímu dni. Zajel jsem tak svůj nejlepší čas v mém 12. kole v životě s tímto autem. V neděli navečer jsem jel ještě dvakrát šest ostrých kol, ale teplota pět stupňů na trati a hodně sjeté pneumatiky mi už nedovolily vylepšit čas. Byla to pro mě přesto obrovská zkušenost a moc jsem si ji užíval.