Sedmkrát více vln veder. Téměř třikrát více povodní. Více sucha. Zatímco lidé narozeni v roce 1960 byli svědky přírodních katastrof spíše výjimečně, dnešní děti už tak snadný život mít nebudou. Vědci z Belgie v článku, který publikovali v odborném časopisu Science, vypočítali, kolikanásobně se zvětší počet extrémů počasí, které člověk zažije. A ukázalo se, že pro další generaci bude děsivý pohled na záplavy či prožitek zdraví nebezpečných vln veder mnohem častější.

„Vědci tvrdí, že zatímco pro starší generaci bylo běžné za život prožít průměrně čtyři vlny extrémních veder, děti narozené v roce 2020 takových vln za jejich život čeká až třicítka," shrnuje server Science News.

Americký středozápad v současnosti a v roce 2500. Tedy v případě, že se lidstvu nepodaří zpomalit globální oteplování. Ilustrace je součástí vědecké studie, publikované v časopisu Global Change Biology.
Palmy místo obilí. Vědci ukázali, jak bude vypadat svět v roce 2500

Příčinou je podle vědců globální oteplování. „Země se do roku 2100 podle současných predikcí oteplí o 2,4 stupně Celsia. Ty příznivější předpovědi mluví o oteplení o 1,5 stupně Celsia, ale i takové by stačilo k tomu, aby děti narozené v roce 2020 za svůj život prožily čtyřikrát více vln veder, než jejich rodiče či prarodiče," zmiňuje server Science News.

Výpočty vědců jsou v průměru, pro celou planetu, reálně ale samozřejmě nastanou regionální rozdíly. „Třeba děti žijící na Středním Východě mohou za život zažít až desetinásobně více vln veder, než prožili nynější starší lidé," komentuje web Science News.

Studie belgických vědců patří mezi ty, které upozorňují a vyzývají lidi, aby si uvědomili vážnost situace, co se týče globálního oteplování.

Země v roce 2500

Jak již Deník informoval, nedávno byla publikována rovněž studie vědců z Kanady, kteří se zaměřili na to, jak bude vypadat Země v roce 2500, v případě, že bude globální oteplování postupovat tak, jako nyní.

Loď společnosti Earth 300 má být největší jachtou světa. Nacházet se v ní má 22 laboratoří, v nichž vědci budou přicházet s řešeními klimatické krize.
Chce postavit jachtu jako ze sci-fi filmu. Vědci na ní budou zachraňovat svět

A ukázali, že na mnoha místech na Zemi se prakticky nebude dát žít a lidé nebudou schopní dopěstovat některé plodiny.

„V tropických oblastech, které jsou v současnosti hustě obydlené, mohou teploty dosahovat smrtelné hodnoty. A i u scénářů s mírnějším vývojem situace lze vidět, že hladina moře výrazně stoupne,“ uvedl hlavní autor kanadské studie Christopher Lyon.