Nová pracovní místa, růst ekonomiky a kupní síly nebo rozvoj drobného průmyslu. To vše si slibovalo město Kraslice v roce 2001 od otevření hraničního přechodu s Německem pro osobní automobily do 3,5 tuny. Nic z toho se ale nestalo a město dlouhou dobu vévodilo žebříčku s nejvyšší nezaměstnaností v regionu. Ukázalo se totiž, že příhraniční poloha není pro Kraslice zase až tak výhodná. „Bohužel žádný strategický investor neprojevil o Kraslice zájem," říká starosta Kraslic Zdeněk Brantl. Město mělo dokonce zpracovanou studii, která počítala s výstavbou menších průmyslových fabrik nebo obchodů s byty, které měly vyrůst u hlavní silnice v těsné blízkosti hranic. Tam ale nakonec vznikly jen dvě čerpací stanice, dvě restaurace, shop a asijská tržnice.

Nový investor
Píše se rok 2013 a radnice pozemky nabízí stále jako lukrativní. O dvanáct let později se poprvé objevuje investor, který u hranic začíná stavět výrobní halu a slibuje i druhou. Německé firmě Hachtel už nestačí současné výrobní prostory v Kraslicích, a tak u hranic rozšíří výrobu. Společnost přitom slyšela na investiční pobídku města, kdy firma získá pozemky za desetinu ceny, avšak pod hrozbou sankcí musí deklarovat růst pracovních míst. Město ale musí v místě nákladně vybudovat přístupové komunikace. Jen první etapa vyjde na 1,5 milionu korun. „Díky tomu však zpřístupníme i další pozemky a postavíme chybějící chodníky pro naše občany," pokračoval Brantl. Firma, která je jedničkou na evropském trhu v takzvané modelaci světla a vyrábí například římské rolety, zaměstná přes šedesát lidí a počet míst bude podle jednatele Pavla Minaříka dál růst.

Místo tržnice bude obchod
Další novinkou u hranic bude nový obchod s alkoholem, kávou a dalším zbožím společnosti Travel Free. A to místo části tržnice, která u hranic z větší části končí. Kraslice jí daly přednost před nabídkou firmy T.G. z Plzně, která slibovala vybudování zahradnického centra na celé ploše tržnice. „Firma má v České republice silnou pozici a jako jediná deklarovala pracovní místa," vysvětlil Brantl. Podle Ivany Kamešové z Travel Free zaměstná firma pětadvacet lidí. Stavět by se mělo začít zřejmě v květnu. To nájemci tržnice definitivně končí nájemní smlouva. Trhovci ale zůstanou na dvou tisících metrech čtverečních z celkových osmi tisíc. Radnice je tam musí nechat po dohodě s nájemcem, kterému patří asfaltová plocha pod tržnicí a za ni chtěl zaplatit. Sumu si takzvaně odbydlí. Zůstane mu tam stávající obchod a další prostory budou sloužit stánkařům. Od hranic nicméně zmizí klasické stánky, ve kterých docházelo k porušování požárních předpisů. „Nájemce musí postavit zděné obchody, které budou splňovat vše potřebné," uvedl místostarosta Kraslic Otakar Mika.

U hranic pak roste nová čerpací stanice. Původně ji s kraslickými podnikateli mělo provozovat půl na půl samotné město. Po řadě peripetií se ale obě strany po sedmi letech rozešly a podnikatelé ji nyní staví sami.

Firma jen slibovala
Vůbec nejvíc si ale město slibovalo od firmy Frontera. Ta do Kraslic přišla po otevření hraničního přechodu s megalomanským projektem výstavby obchodního centra za 60 milionů korun. Výsledek? Pozemky zůstaly ležet ladem a firma jako by zmizela ze světa. Až loni se ji městu podařilo kontaktovat a je snaha o dohodu, aby město mohlo začít zanedbané prostranství používat. Podle místostarosty Miky se nabízí možnost oživit tamní vodní plochu, která v minulosti nahrazovala ve městě koupaliště. „Chtěli bychom místo vyčistit, vybudovat toalety a převlékárnu," naznačil. Správce společnosti Francisco Franco městu v dopise odpověděl, že s takovým využitím nebude mít firma problém. „Naše firma žádné plány s pozemkem v současné době nemá. Nečiní nám tak problém umožnit alternativní využití pozemku," uvedl Franco.

Sametex ožívá
Zdá se, že v Kraslicích se blýská na lepší časy. Firmy slibují nová pracovní místa. Pozitivní zprávou je i ukončení insolvence textilní firmy Sametex. Tu si na svá bedra bere italská společnost Marzotto, která chce zvýšit počet pracovních míst ze sta až na dvojnásobek. „Hranice městu za ty roky nic moc nepřinesly," říká jednoznačně obyvatel města Marek Bock. Místní na druhou stranu jezdí ve velkém nakupovat do Německa levnější potraviny. „To je asi tak jediné a otázka posledních ani ne dvou let. Hranice jinak sloužily vysloveně jen Němcům, kteří tam jezdili tankovat a jíst v restauracích," doplnil.