A právě s místními producenty, designéry a ředitelkou Střední uměleckoprůmyslové školy v Karlových Varech jednali zástupci Karlovarského kraje. Mezi hlavní témata jednání společné diskuse patřila právě podpora propagace výroby porcelánu a zvýšení zájmu o studium unikátního učebního oboru.

Například Střední uměleckoprůmyslová škola v Karlových Varech se v současné době potýká s nedostatečným zájmem o studium učebního oboru výrobce a dekoratér keramiky. Škola je přitom jediným místem v České republice, kde se tento obor vyučuje. „Poprvé po sedmdesáti letech jsme nenaplnili keramický obor. Máme tu přitom špičkové lidi, kteří jej vyučují a dokáží předávat studentům potřebné znalosti a zkušenosti. Byla bych proto moc ráda, kdyby se tento obor podařilo zachovat, protože pokud se přestane učit, nikdy se už neotevře,“ postěžovala si ředitelka školy Markéta Šlechtová.

Podle zástupců místních porcelánek o výrobce a dekoratéry porcelánu je přitom ze strany zaměstnavatelů velký zájem. „V současnosti se potýkáme s nedostatkem pracovníků, musíme zaměstnávat lidi z Ukrajiny a fluktuace je skutečně veliká,“ uvedl Vlastimil Argman, generální ředitel společnosti Thun 1794.

Podle něho porcelánku navíc během deseti let čeká generační výměna a například modeláři už vůbec nebudou. „Pracovníky nelze nahradit automaty, proto se snažíme situaci řešit. Otevřeli jsme návštěvnické centrum, ve kterém představujeme veřejnosti současnou výrobu porcelánu, a provozujeme i oblíbenou porcelánovou školičku,“ poznamenal Argman.

Krajský radní pro oblast školství, mládeže a tělovýchovy Jaroslav Bradáč konstatoval, že účastníci schůzky jsou jednotní v tom, že na výrobu porcelánu se v našem kraji zapomíná.

„Upřednostňovány jsou především strojní obory a tradiční výroba není dostatečně propagována. Zároveň je potřeba se zaměřit na zvýšení prestiže samotného povolání. Jen tak se budou chtít mladí lidé naučit tradičnímu řemeslu,“ podotkl Bradáč.

S konkrétními návrhy možné spolupráce pak přišel krajský radní pro oblast regionálního rozvoje a informatiky Josef Janů.

„Keramický a sklářský průmysl, stejně jako lázeňství, asi bereme za natolik samozřejmou součást našeho regionu, že se v posledních letech podcenila důležitost propagace a cílené podpory. S napravením tohoto stavu by mohla pomoci například propagační aktivita Destinační agentury Karlovarského kraje. Konkrétním krokem je nabídka aktivního zapojení účastníků jednání do tvořící se platformy Kreativní region, v níž kraj spolupracuje se spolkem PROTEBE live a tvůrčí prostředí tradičních řemesel je velmi úzce spojeno s plánovanými aktivitami,“ uvedl Janů.

Další možností, jak zvýšit povědomí o porcelánové výrobě a zajistit tak dostatečný zájem o studium unikátního oboru i mimo hranice našeho regionu, je podle radního natočení a šíření krátkého videospotu. „Karlovarská agentura rozvoje podnikání již v minulosti natočila videa k technickým oborům a setkala se s pozitivním ohlasem,“ dodal Janů.