Železnice se následkem velkého horka mohou v extrémních případech i pohnout z pražců, které je drží v dané linii. Proto musejí v některých případech vlaky dokonce snížit svou rychlost, aby co nejméně ohrozily cestující ve vlaku.

„Překvapilo mě, že nyní vlaky zastavují na trati, kde běžně jezdí bez povšimnutí," řekla třiašedesátiletá Marie z Chebu. „Uvědomila jsem si však, že je velké horko a že soupravy, které jezdí například z Chebu do Schirndingu, mohou mít s tak vysokými teplotami problémy," dodala.

„Železnice není v tomto ohledu výjimečná a teplota na ni působí stejně jako na letiště anebo silnice," uvedl tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. „V úsecích, kde trať nevede žádným stinným úsekem, ale leží naopak třeba mezi poli, kde na ni celý den působí sluneční záření, může v extrémním případě dojít k posunu kolejnic," zdůraznil Jakub Ptačinský.

Samostatné vybočení kolejnic je známé například z Indie.

„Tento jev se objevuje však i v jiných státech. Ono zvlnění kolejí je způsobeno rozpínáním hmoty," vysvětlil Jakub Ptačinský ze SŽDC.

Ohnutí kolejí zapříčiňuje více faktorů.

„Pokud má kolej kam tlak přenést, například do delegační spáry, nic se neděje. Pokud tento vyrovnávací prostor nemá (jiné konstrukční řešení uložení kolejnic), může při extrémním teple dojít k jejímu stranovému vybočení," informoval mluvčí SŽDC. „Většinou však musí jít o více dní s těmito extrémními podmínkami, aby se drážní těleso nahřálo na maximum a začalo pracovat. Pokud je to jen teplotní výstřelek, těleso se přes noc zase vychladí a nijak se to neprojevuje," poznamenal Jakub Ptačinský.

Pokud už k vybočení dojde, není to podle odborníků žádná velká tragédie. Naopak, tato závada je prý mechanicky velmi snadno řešitelná.

„Speciální technikou je odříznut přesně daný kus kolejnice, čímž se jí umožní snížit pnutí a vrátit se tak do původního místa uložení. Operace trvá v řádu hodin. Doprava je pak vedena odklonem, po druhé koleji, nebo je zavedena náhradní doprava," podotkl Jakub Ptačinský s tím, že ideální teplota pro koleje je 17 23 stupňů Celsia.

Koleje se však pravidelně kontrolují a při mimořádných situacích se spouští i mimořádný monitorovací mechanismus, kdy jsou kontroly intenzivnější.

„V ojedinělých případech dochází i ke snížení rychlosti vlaku," dodal mluvčí.