Vyměřená sankce je ve výši deseti procent z celkových nákladů projektu. U dopravního terminálu v Chebu to představovalo 4,7 milionu korun a u terminálu v Mariánských Lázních je sankce 5,8 milionu korun.

Problém souvisí s obalovnou živičných směsí určených pro výstavbu terminálů. Kraj v rámci výběrového řízení požadoval, aby měl dodavatel stavby s obalovnou uzavřenou smlouvu a byla tak zajištěna dodávka materiálu. Tento postup nevadil Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který vydal rozhodnutí v roce 2011.

Ovšem Nejvyšší správní soud v postupu kraje pochybení viděl. „Rozhodl však až rok poté, co k případu vydal stanovisko antimonopolní úřad. Nález soudu podle našeho názoru přitom nelze aplikovat zpětně," uvedl náměstek hejtmana Jakub Pánik (ČSSD).

„Úřad regionální rady ROP Severozápad a poté Ministerstvo financí k tomu přistoupily zvláštně a použily takzvanou retroaktivitu. Což znamená, že použily rozhodnutí soudu i na případy před tímto rozhodnutím, kdy ještě platilo rozhodnutí antimonopolního úřadu," konstatoval Pánik.

Rada kraje rozhodla, že proti rozhodnutí nejdříve podá odvolání.

„Pokud neuspějeme, požádáme o prominutí sankce. A když by bylo zamítnuté, přišel by na řadu soud. Máme vyjádření právní kanceláře, že použití retroaktivity je v tuzemském právním systému nepřípustné," dodal Pánik.

Dopravní terminály v Chebu a v Mariánských Lázních slouží cestujícím od závěru roku 2012. Chebský přišel na zhruba 110 milionů korun, mariánskolázeňský terminál stál kolem 67,5 milionu korun. Většinu nákladů pokryly dotace z Evropské unie.