Po téměř deseti letech se na hraničním přechodu Kraslice-Klingenthal mezi Českou republikou a Německem zastavila železniční doprava. Stalo se tak po nedohodě přepravců GW Train Regio a Vogtlandbahn. V praxi to znamená, že moderní německé Regiosprintery přestaly od nového roku vozit cestující přes hranice. Skončila tak bezpřestupová železniční doprava. Dopravci v této chvíli zajišťují náhradní přepravu. Cestující tak z Čech do Německa a naopak vozí buď autobusy nebo taxi.

„Poslední den uplynulého roku došlo po téměř deseti letech k ukončení bezpřestupové železniční dopravy na hraničním přechodu Kraslice – Klingenthal, která byla zahájena v červenci 2003. Od 1. ledna jsou tak cestující po železnici mezi Českou republikou a Německem nuceni přestupovat v železniční stanici Kraslice," uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva GW Train Regio František Kozel. Důvodem je podle jeho slov vypovězení smlouvy ze strany Vogtlandbahn. „Společnost nám výpověď Smlouvy o spolupráci předala v září roku 2012 a jelikož se do konce roku nepodařilo se společností Vogtlandbahn dohodnout na podmínkách spolupráce na další období, byla bezpřestupová doprava zatím přerušena," stojí ve zprávě s tím, že probíhají nová jednání, aby byla doprava přes hranice co nejdříve obnovena.

Proč přesně Vogtlandbahn smlouvu vypověděl, není zcela patrné. Důvodem může být redukce spolupráce ze strany GW Train Regio. Ten totiž provozuje na české straně ještě železniční trať Karlovy Vary-Mariánské Lázně, na které si od Vogtlandbahn objednával také Regiosprintery. Na trať ale nově nasadil své vlastní soupravy. „Z výpovědi společnosti Vogtlandbahn vyplývá, že redukce spolupráce je jejím důvodem," řekl Pavel Raška, vedoucí střediska Karlovarsko provozování drážní dopravy GW Train Regio. Vyjádření Vogtlandbahn se Deníku včera sehnat nepodařilo.

Nedohodu přepravců nejvíce pociťují samotní cestující. Pokud jedou ze Sokolova, musí počítat s tím, že v Kraslicích je čeká přestup na autobus nebo taxi. Ten je odveze do třináct kilometrů vzdáleného města Zwotenthal a naopak. Dříve přitom nemuseli vůbec přesedat. „Cestující zatím moc netuší, proč tomu tak je, ale podivují se. Když jim řekneme, jak se věci mají, jsou alespoň rádi, že je zajištěna náhradní doprava a provoz na železnici není zcela ukončen. Na tuto dopravu jsou totiž za ta léta už zvyklí," řekl včera jeden ze strojvůdců. Jeho slova potvrzuje i německý cestující Tino Schucht. „Dřív jsme nasedli a vystoupili až v naší zastávce. Teď je to s přestupem. Zatím mi to až tak nevadí, ale obávám se, aby železniční doprava mezi Německem a Českem neskončila. Byl by to krok zpět," řekl.

V to doufá i vedení Kraslic, které nešetří kritikou. „Nedohoda mezi přepravci poškozuje nejen samotné Kraslice, ale i celý kraj. Je v zájmu české i německé strany, aby železniční doprava byla obnovena," konstatoval místostarosta Kraslic Otakar Mika.