Jeden z nejúspěšnějších československých jezdců rallye, Leo Pavlík, přijel do Kraslic. Přivezl s sebou mladou motoristickou naději Renatu Stodůlkovou. Chce z ní vybrousit diamant v podobě úspěšné jezdkyně. Kraslice zvolil proto, že jsou zde podle něj ideální podmínky pro trénink a zdokonalování. Na mysli měl zdejší Motorsport Simulator Petra Lisy. Je prý velmi realistický vzhledem ke skutečnému závodění. Řada jezdců využívá tyto simulátory pro zlepšení řidičských dovedností a zároveň ušetří náklady za trénink na skutečných tratích. Deník položil legendárnímu jezdci, který začínal na škodovkách a končil na Audi Quattro, několik otázek.

Proč jste přijel do Kraslic, co se tady vlastně odehrálo?
Připravujeme s Petrem Lisou a jeho kolegy dlouhodobou spolupráci. Alespoň takhle to mám vymyšlené. Já sám spolupracuji s talenty z motoristického sportu a také se zabýváme optimalizováním přípravy vrcholových sportovců. To je základ naší činnosti. Máme několik zajímavých dětí, se kterými spolupracujeme. A to jak v oblasti motosportu, tak i jiných.
Takže vaše firma pomáhá nejen mladým nadějím za volantem?
Ne ne. Spolupracujeme například s biatlonistkami Annou a Evou Puskarčíkovými. Pak z oblasti motosportu se zde přítomnou Renatou Stodůlkovou, Lukášem Vrečkou a Michalem Haráskem. To je takový náš crashman. Dále z rallye děláme Tarabuse, Pospíšilíka a další.
Zpět ke Kraslicím. Proč zrovna sem?
Jezdíme k Petrovi na doporučení pana Křenka. Ti se také zabývají výrobou motoristických simulátorů jako on. Petr je velký fanda tohoto sportu a díky tomu nám umožňuje, aby zde Renata trénovala.
V čem jsou výhody simulátorů oproti trati?
Oproti skutečné trati nejsou žádné. Ideální by bylo, kdybychom měli k dispozici soukromý okruh, auta a neomezené finanční zdroje. Tím pádem bychom mohli testovat závodní auta, likvidovat pneumatiky, jak bychom potřebovali. To je ovšem ten nejideálnější stav.
Tak už vidím jednu velkou výhodu. Ušetřili jste miliony.
Absolutně. Tudíž se vracíme k simulátoru. Je to věc, kterou používají všechny dobré týmy či týmy, které jezdí špičku v motosportu. Je pouze otázkou, od jakého výrobce a jak dobrý je daný simulátor. Musí se co nejvíce přiblížit skutečné realitě.
Podobnou kvalitu jste v Kraslicích našli?
Když jsme si vyzkoušeli simulátory, co staví tady Petr Lisa a spol., tak jsme zjistili, že k tomu má daleko nejblíž. Ta realita je přiblížena podle mého odhadu tak na 95 procent. To strašně pomáhá pilotům, aby se naučili jezdit na okruzích, kde budou v budoucnu závodit. Najdou si například ideální stopu, naučí se zacházet s tím autem apod.
Takže v Kraslicích nejste naposledy?
Prozatím máme v plánu přijet sem ještě dvakrát. Možná vezmu i další děti, se kterými spolupracuji. Jinak jsme se domluvili do budoucna, že bychom takový simulátor chtěli do našeho týmu. Poté plánujeme i další spolupráci v oblasti testování někde na okruzích.
Zdejší testování ukazuje, že v motosportu nerozlišujete muže a ženy.
Nerozlišujeme. Naopak ta dívka je z hlediska marketingu daleko takzvaně výprodejnější než chlap. Uvedu příklad. Z tisíce kluků je sto hodně dobrých. Kdežto děvčat je za prvé méně a za druhé ze sta holek jsou jedna nebo dvě dobré. Takže pokud je dívka dobrá a rychlá, je velice dobře marketingově prodejná. Je tedy šance, že investice, které do ní vložíte, se vám mohou nějakým způsobem vrátit.
Můžete trochu představit Renatu Stodůlkovou, kterou jste do Kraslic přivezl?
Renata pochází z jedné silné motoristické rodiny. Její prastrýc byl jeden z nejlepších motokrosařů v republice. Vyhrál několikrát i šestidenní. Její tatínek vyhrál šestidenní ještě v roce 2004. Renata jezdila motokáry. Prostě má v sobě motoristické geny, tak si myslím, že se nám podaří je zúročit.
Co to znamená zúročit? Co je nejvyšším cílem?
Nejvyšší cíl je být továrním jezdcem. My využíváme všechny mé kontakty z minulosti. Jezdil jsem několik let s renaultem nebo audi. S Audi jsou naše vztahy dodnes nejužší, takže s nimi spolupracujeme. A věřím, že se nejen Renata, ale i ostatní děcka budou moci svézt v tovární audině, a potom už se uvidí, jestli mají na to, dostat se dál, nebo ne.
Na závěr se zeptám, jak to vypadá s mladými talenty motosportu v naší zemi? Je jich dost?
Motoristický sport jako takový je v první řadě o financích. Ty první krůčky musejí piloti udělat za své peníze nebo za peníze rodiny či příznivců. Je jedno, jestli je pilot z východu či západu. A teprve když se ukáže, že je to opravdu talent, řeší se, co dál. Sportovní ředitel Mercedesu je můj kamarád a ten říká, že dnes se financují pouze supertalenty.