Karlovarský kraj chtěl mít jednotnou dopravní kartu nazvanou K3, která měla umožnit lidem cestovat v regionu vlaky i autobusy, aniž si budou muset kupovat více jízdenek, od roku 2013. Zůstalo ale jen u záměru. Projekt ztroskotal na nevydařených výběrových řízeních a promeškání termínu, v němž bylo možné získat evropskou dotaci. Na konci tohoto projektu zůstala jen třímilionová ztráta.

„Výběrové řízení u takových projektů je velmi komplikované. Buď si zvolíte nějaký systém a pak čelíte stížnostem, že je ušitý na míru konkrétní firmě, nebo necháte výrobce nabídnout jeho řešení a pak se měsíce řeší odvolání účastníků soutěže. A přesně na to došlo. Nebyli jsme schopni kvůli sporům účastníků tendru zvládnout termín pro podání žádosti o dotace," uvedl náměstek hejtmana Petr Navrátil. Náklady na rozjezd krajské karty byly odhadovány na přibližně 80 milionů korun.

Pojmenování krajské karty K3 vzešlo ze soutěže pro veřejnost. Původně to měla být Karlovarská karta. Tento název ovšem kritizovali jak někteří lidé, tak i starostové jako zavádějící. Podle Navrátila měli patrně pocit, že karta je určena jen pro krajské město. Do soutěže o název karty přišlo 194 návrhů. Mezi nimi i řada kuriózních. Patrně nejpodivnější byl Chesokvojkychomlkrafla, což jsou počáteční písmena některých velkých měst v kraji. Přišla ale i řada názvů rozumnějších. Například aby karta nesla název Karolinka, Regina nebo Lázkarta. „Název K3 je jednoduchý a prostý. Symbolizuje Karlovarský kraj a jeho tři okresy. Dobře se pamatuje a půjde i graficky ztvárnit," konstatoval tehdy Navrátil.

S Karlovarskou kartou pro Karlovy Vary přišlo město letos a projekt byl schválen radou doslova za pět minut dvanáct, měsíc před komunálními volbami. Radnice se rozhodla neexperimentovat a využít vzoru Plzně, kde už obdobná karta slouží od roku 2004 ke spokojenosti většiny veřejnosti.

V Plzni lze ale kartu využívat už i například k rezervaci a nákupu vstupenek na kulturní akce, k placení parkování, nebo může dokonce na vybraných místech sloužit jako elektronická peněženka. Obdobných výhod by se snad postupně mohli dočkat také v Karlových Varech.

Právě ze zkušenosti provozovatelů Plzeňské karty a především jimi využívané technologie budou Karlovy Vary těžit. Podle primátora Petra Kulhánka budou Karlovy Vary v podstatě hradit pouze provozní náklady.

„Vstupní investice do spuštění projektu Karlovarské karty je kolem 6,2 milionu korun. Přes 1,2 milionu korun dostal Dopravní podnik města na pořízení karet, jichž bude patrně kolem 25 000. Za dalších pět milionů si Dopravní podnik města ze svého rozpočtu pořídí odbavovací terminály do autobusů. Do tohoto zařízení by ale stejně musel postupně investovat, i kdyby se s kartou nepočítalo," poznamenal mluvčí magistrátu Jan Kopál.

Dopravní podnik Karlovy Vary už vybral kolem 17 000 žádostí o vydání Karlovarské karty. Současný systém předplatného v MHD aktivně využívalo přibližně 20.000 lidí. První Karlovarské karty se začnou vydávat v úterý.