Nyní se dokončuje oprava nádraží v Nejdku a Ostrově nad Ohří. V příštím roce se začne s velkou rekonstrukcí budovy chebského nádraží. To je památkově chráněné a o to dražší jeho rekonstrukce bude. Mimo toho chystá Správa železnic vybudování nového nádraží v Aši a opravu budovy ve Františkových Lázních.

„V tuto chvíli dokončujeme opravu nádraží v Ostrově nad Ohří. Opravy se tu dočká plášť, střecha, okna a dveře a prostory pro cestující. Předpokládaná cena je 7 milionů korun, hotovo bude letos v říjnu,“ sdělil tiskový mluvčí Správy železnic Marek Illiáš.

Rozsáhlá rekonstrukce je v tuto chvíli také v běhu v Nejdku. I zdejší nádraží bude mít nový plášť, střechu, okna a dveře a prostory pro cestující. Předpokládaná cena za opravu je 9 milionů korun a Hotovo bude letos v prosinci.

V příštím roce se rozsáhlé rekonstrukce nádraží dočkají cestující v Chebu anebo v Aši. Zřejmě nejdražší bude oprava chebského nádraží, které bylo prohlášeno za kulturní památku.

„Zahájení opravy nádraží plánujeme na prosince 2021 a oprava potrvá zhruba dva roky,“ informovala tisková mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Konkrétní úpravy budou známy, až po zpracování dokumentace pro společné povolení a vydání společného povolení. Ale během rekonstrukce se změní skoro vše. Nové budou vstupní dveře do haly, nové opláštění, nová okna a podobně.

„V prostoru mezi výpravní budovou a poštou vznikne nové parkoviště o kapacitě zhruba 20 parkovacích míst. Nově přibudou i uzamykatelné cykloboxy pro úschovu i dobíjení kol,“ popsala Nela Friebová.

BUDOVA CHEBSKÉHO NÁDRAŽÍ JE V BRUSELSKÉM STYLU

V budově se připraví úplně nové zázemí jak pro zaměstnance, kteří už v budově jsou, tak pro zaměstnance, kteří se do budovy sestěhují i z jiných vzdálenějších objektů.

Kvůli tomu, že je budova památkově chráněná musí všechny přípravné práce Správa železnic konzultovat s památkáři.

„S příslušným odborem památkové péče i Národním památkovým ústavem jsme v kontaktu už od počátku přípravy této investiční akce. Podmínky pro rekonstrukci jsou velmi přísné. Veškeré navrhované stavební úpravy s nimi musí být průběžně odsouhlasovány, což je velice časově náročné. Například některá umělecká díla musí být restaurována. Prvky, které budou nahrazovány, musí být přesnou rozměrovou, materiálovou a vizuální kopií a podobně. Cena rekonstrukce je i kvůli těmto podmínkám očekávána o 80 procent vyšší oproti běžným cenám stavebních prací,“ vysvětlila tisková mluvčí.

Čím je budova nádraží nejvíce cenná přiblížil amatérský historik Jiří Rak z Chebu.

„Budova chebského nádraží je nejvýraznější chebskou architekturou druhé poloviny 20. století. Architektem byl Josef Danda, který v 50. letech projektoval nejvýznamnější tři nádražní budovy. Bylo to v Pardubicích roku 1958, v Klatovech roku 1959 a Chebu v roce 1962. Chebská budova byla slavnostně otevřena v roce 1962,“ přiblížil historii Jiří Rak.

Chebské nádraží je jedním z nejzachovalejších projevů takzvaného Bruselského stylu.

„V tomto stylu jsou nejvýraznější dvě mozaiky v nádražní hale, které představují typickou estetiku s kosmickou tematikou, která byla jednou z hlavních motivů výstavy EXPO 1958,“ připomněl amatérský historik.

Omezení čeká také na cestující, ale Správa železnic se bude snažit, aby se stavba cestujících dotkla, co nejméně.

„Rekonstrukce částečně omezí pohyb cestujících i provoz služeb. Budeme se snažit naplánovat rekonstrukci tak, aby byl dopad na cestující co nejmenší. Podmínkou rekonstrukce bude 14 hodinová pracovní doba realizační firmy a nepřetržité zachování základních služeb pro cestují,“ poznamenala Nela Friebová.

PŘI STAVBĚ NOVÉHO NÁDRAŽÍ BUDOU JEDNAT I S MĚSTEM

Záměr projektu na rekonstrukci výpravní budovy Cheb už schválila Centrální komise Ministerstva dopravy. Správa železnic do konce tohoto týdne vypíše soutěž na zhotovitele dokumentace pro stavební povolení. Kromě chebského nádraží se opravy dočkají také cestujících ve Františkových Lázních anebo v Aši.

„V srpnu Správa železnic podepsala s městem Aš Smlouvu o spolupráci. Správa železnic už vypsala soutěž na zpracování dokumentace pro vydání společného povolení stavby a projektovou dokumentaci pro provádění stavby. Součástí budou 3 architektonické návrhy budoucí podoby výpravní budovy. Vítěznou variantu vybere komise složená ze zástupců Správy železnic a města. Zahájení stavby se předpokládá v příštím roce,“ sdělil Marek Illiáš.

Další nádraží, která čeká rekonstrukce jsou Bečov nad Teplou a Chodov. I ty by na řadu měli přijít v příštím roce.