V pondělí se zde setkali kolegové z kulturní redakce Reflexu, přišla filmová kritička Tereza Spáčilová, vedoucí kulturní rubriky Reflexu Milan Tesař a Marek Douša, který pro Reflex kreslí vtipy. Tématem byla proměna festivalu i žurnalistiky.

Co na festivalu rozhodně nedělat, prozradil hned v úvodu Milan Tesař. „Nevožrat se. Ono to potom trvá několik dní. Člověk se vožere, druhý den má kocovinku. A je těžké se držet nějakého plánu, nejde sledovat filmy a inspirovat se jimi,“ smál se Tesař. Všeho ale s mírou, to platí i pro filmy. „Šest filmů denně už je pro mě moc náročných a možná i kontraproduktivních,“ sdělila Spáčilová. „Dřív jsem to jako nadšený batůžkář zvládala,“ dodala Spáčilová.

Filmový festival se léty měnil. To, jak jej ale kritici hodnotí, už tolik ne. „I blbý film je vlastně inspirativní,“ nechal se třeba slyšet Tesař. „Fascinuje mě, že skrz ty filmy vidíme, jak se žije jinde,“ rozvedl Tesař. Jak sama pozná ty nejlepší filmy, prozradila publiku Spáčilová: „To se pozná tak, že film všem doporučuji. Když ho vidím, přestanu si psát poznámky a pak o něm všem vykládám.“

S Milanem Tesařem se shodli, že jde nakonec o pocit, který v člověku film zanechá, než o kategorie a škatulky. „Filmy, jako je Dukla 61 nebo předtím Metanol, teď Všechno bude, mému srdci kulturního redaktora dělají radost, mám radost, že se něco takového tady povede. U takových filmů člověk zapomíná, že je novinář, a neposílá filmy do kategorií, jen se dívá jako blázen,“ řekl Tesař. A i kritici můžou mít v oblibě béčkové filmy.

„Já jsem velký milovník hororu. Jsem přesně takový člověk, který si sám doma o půlnoci pustí béčkový horor, a to naši nikdy nepochopili,“ odhalila Spáčilová.

Jeden z autorů České sody se potom rozpovídal o tom, proč by dneska Česká soda nevznikla. „Když vznikla právě Česká soda, tak byly strašné protesty proti tomu, co jsme dělali,“ uvedl Tesař. „Dneska je jeden z důvodů, proč je satira a vůbec žurnalistika dost těžká, ekonomická cenzura. Psaní a nepsaní v souvislosti se sponzory,“ posteskl si Tesař. To ostatně potvrdil i poslední host, kreslíř vtipů Marek Douša. „Ono to není brzda humoru jako takového, ale jeho prezentace v nějakých médiích,“ dodal Douša. Podle Tesaře je v satiře důležité mít i hlavní postavu, což dneska shledává skoro nemožným.

„Dějí se takové věci, které by stačilo jen opsat a nemuselo by se nic vymýšlet, a to nikoho nebaví. Tam už prostě není kam jít. Dneska už by všichni v politické satiře mohli platit za hlavní figurku, protože jsou šílení. Není koho si vybrat, všichni dělají komiksové věci. My žijeme v komiksu,“ zakončil téma Tesař.

Talkshow moderuje Libor Bouček každý den MFF, ve čtvrtek například přivítá Vladimíra Franze, Annu Marešovou a průkopníka graffiti Pasta Onera.

Adéla Petřeková