Kdo se byl o víkendu podívat na jediném letošním leteckém dni v České republice, užil si parádní podívanou. Lidé nevěřícně koukali na to, co letecká esa nejen z Čech, ale z celého světa předváděla. Zasypávali je potleskem, máváním či vztyčenými palci.

Letět helikoptérou vrtulí dolů dokáže jen hrstka pilotů. Jedním z opravdu nejlepších na světě je Rainer Wilke, který se v Chebu také představil. Bývalý letový instruktor v německé armádě je průkopníkem této disciplíny.

„Ukázal neuvěřitelnou a dechberoucí akrobacii. Nepochopitelné triky, které popírají veškeré gravitační zákony,“ ocenila jeho výkon jedna z divaček Lenka Tóthová. Rainerovi děkovali za jeho výkon i moderátoři na letišti a divákům připomněli, že měli ohromné štěstí vidět ho na vlastní oči.

Ve vzduchu se střídala také další letecká esa, jako například Tomáš Bruštík, který v Pardubicích cvičí jako instruktor všechny české vojenské piloty. Nechyběl ani jeho slovenský kolega, který má v popisu práce na Slovensku to samé.

Zahanbit se však nedali ani místní piloti větroňů. Nabídli show, při které se celkem tři z nich nechali táhnout za motorovým letounem. Zvlášť při otočkách nad letištěm bylo zajímavé sledovat mistrovské prvky, kdy piloti museli dát pozor zejména na to, aby se jim nezamotala vlečná lana.

Na leteckém dni byla k vidění i technika. Asi nejvíce pozornosti přitahoval takzvaný létající člun, nesmrtelná legenda Catalina. „Je obrovská a těším se, až ji uvidím na nebi,“ říká další z přítomných Petr Bock, který dorazil s celou rodinou. Obojživelný letoun se stal legendou především v dobách 2. světové války. O jeho dlouhověkosti svědčí fakt, že poslední stroje byly vyřazeny ze služby až v 80. letech minulého století, ale mnohé ještě dnes slouží jako pomocníci hasičských záchranných sborů. Letoun s člunovým trupem umožňuje starty a přistání na vodě i na souši.

Zaujal také Beechcraft C-45, americká dvoumotorová naleštěná kráska, nebo ikona válečného nebe 2. světové války Spitfire. Hlavně jeho zvuk při průletu vyvolával u návštěvníků husí kůži.

Vyvrcholením celé akce byla ukázka autentické komunikace mezi českou bojovou letkou gripenů a civilním letounem, který neodpovídá na výzvy. Letiště, kde byly tisíce diváků, úplně ztichlo. Nad ním se pak objevil jeden z gripenů a takzvaně na křídle civilní letoun doprovodil na chebské letiště, které mu nejprve průletem ukázal. Pak civilní letoun přistál. Celou akci jistil druhý z gripenů. Po přistání civilního letounu armádní piloti provedli průlety s otočkami a za silného burácení motorů zmizeli z obzoru.