Vyplynulo to z průzkumu agentury STEM/MARK, jež si nechala vypracovat Česká asociace pojišťoven (ČAP). Někteří z přistižených řidičů v průzkumu dokonce přiznali, že už byli zastaveni více než třikrát.

Nevěnování se řízení je dlouhodobě nejčastější příčinou dopravních nehod, přičemž používání telefonu na tom má největší podíl. Od začátku letošního roku do konce května vyšetřovala Policie ČR přes 41 000 dopravních nehod, přičemž nepozornost při řízení stojí za pětinou z nich.

Na toto nebezpečí má řidiče upozornit preventivní akce s názvem #nepozornostzabíjí, připravená na první prázdninový víkend. Pořádá ji ČAP společně s organizací BESIP a Policií ČR. „Na vybraných stanovištích v Karlovarském kraji bude řidiče policista a pracovník BESIPu informovat, že mají důsledně dbát povinností, které jako řidiči mají. Tedy kromě jiného nepoužívat za jízdy mobilní telefon,“ uvedla mluvčí krajské policie Kateřina Böhmová.

Že je takových akcí v Karlovarském kraji zapotřebí, potvrzuje další údaj z průzkumu.„Řidiči z Karlovarského kraje jsou velkou výjimkou také z hlediska motivace ke změně chování. Celou polovinu z nich by k omezení používání mobilu za volantem přimělo zvýšení sankce,“ uvedl výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.
Ve zbytku republiky by podle Matouška při zvýšeném postihu upravila své chování pouze zhruba třetina řidičů a v Olomouckém kraji jen pouhá desetina.

Cílem připravované bezpečnostní akce je přesvědčit řidiče o nevhodnosti používání mobilních telefonů během řízení a dosáhnout změny jejich chování a tím i snížení počtu dopravních nehod. Pomoci mohou i reflexní vesty s logem kampaně #nepozornostzabíjí, které budou specialisté BESIPu rozdávat řidičům zastaveným na vybraných místech republiky při běžné silniční kontrole. „Pro tuto preventivní akci jsme účelně vybrali dopravně frekventovaný termín prvního víkendu prázdnin. Věříme, že statistická data a drobné předměty, které zastaveným předáme, pomohou přimět řidiče k zodpovědnějšímu chování vždy, když příště usednou za volant,“ dodal za pořadatele Tomáš Neřold z BESIPu.

Podle Matouška výzkum ukázal, že ke změně chování řidiče nepřiměje zastavení policií či vyšší pokuty, ale spíše zodpovědnost za druhého člověka, nebo dokonce teprve smrtelná autonehoda. „Tomu však chceme předejít, proto vysíláme lidi přímo do terénu,“ dodal Matoušek.