Cílem soutěže je podle místopředsedy Mensy ČR Petra Čavojského upozornit veřejnost, že schopnost logického a samostatného uvažování je typ nadání, které je přínosné pro celou společnost. „Pomoc s rozvojem nadání našich dětí je úkol pro celou společnost, a to nikoli jen pro školy. Investice do rozvoje nadání všech se nám všem mnohonásobně vrátí," poukázal.

Soutěž je založená na logických úlohách, jejichž řešení vyžaduje samostatný a kreativní přístup. „Nerozhodují nabiflovaná fakta, ale samostatné a logické myšlení. Tím je olympiáda unikátní. Navíc se daří najít skryté talenty," dodal. „Školy nyní stále častěji umožňují účast na olympiádě všem svým žákům. Pak se ukazuje, že se i někdo 'ze zadní lavice' může dostat až do celostátního kola."

Samotná soutěž je rozdělena do 3 kol. Prvního, nominačního kola se účastní žáci, kteří se do soutěže dobrovolně přihlásili. Soutěžící řeší úlohy samostatně na počítači, doma nebo ve škole. Nominačního kola se letos zúčastnilo 61 451 žáků a studentů z 2 902 škol z celé České republiky, z toho bylo 2 166 soutěžících z Karlovarského kraje.

Do druhého, krajského kola pak postoupilo 44 nejúspěšnějších řešitelů v každé kategorii. Zde soutěžící zdolávali nejdříve tzv. otevřené logické úlohy, kdy se hodnotí správný postup řešení, a poté uzavřené úlohy, v nichž vybírali správnou odpověď z nabízených 5 možností. Zadání těchto úloh bylo promítáno na projekční plátno v poměrně krátkých časových intervalech, takže se soutěžící již nemohli vracet zpět k dořešení úkolu. Pro nejlepších 20 řešitelů v každé kategorii byly připraveny krásné ceny – deskové hry, jako např. Osadníci z Katanu, Dominion, Ubongo, Bang a mnoho dalších. Pro vítěze v každé kategorii to byla elektronická čtečka knih.
Finále proběhne dne 28. listopadu 2016 v prostorách Míčovny Pražského hradu. Míčovna je v uzavřených střežených prostorách Hradu. Finalisté se tak dostanou do objektu, který není běžně veřejnosti přístupný.

„Za připravenost žáků a studentů je potřeba poděkovat všem zapojeným školám. Především pak jejich ředitelům a učitelům, kteří s dětmi pravidelně pracují a pomáhají rozvíjet jejich logické schopnosti."

VÝSLEDKY:

Pořadí kategorie A – 1.st. základní školy (2. – 5.třída)
1. místo Jindřich Kantor, ZŠ a MŠ, Lipová 128, Cheb
2. místo Leonard Oeding, ZŠ Jana Ámose Komenského, Kollárova 19, Karlovy Vary
3. místo Quang Huy Dang, 5.ZŠ, Matěje Kopeckého 1, Cheb
Do finále postupují první 2.

Pořadí kategorie B – 2.st základní školy (6. – 9. třída a odpovídající ročníky víceletých gymnázií)
1. místo Jan Kotschy, Gymnázium a OA, Ruská 355, Mariánské Lázně
2. místo Richard Randák, První české gymnázium, Národní 25, Karlovy Vary
3. místo Philip Tran, Gymnázium, Nerudova 7, Cheb
Do finále postupují první 2.

Pořadí kategorie C – střední školy
1. místo Ondřej Wohlrab, První české gymnázium, Národní 25, Karlovy Vary
2. místo Nora Prokešová, První české gymnázium, Národní 25, Karlovy Vary
3. místo Johanka Sadílková, První české gymnázium, Národní 25, Karlovy Vary
Do finále postupují první 3.