V tiskové zprávě to uvedla mluvčí kraje Jana Pavlíková. Oborová nabídka je podle jejích slov dostatečná. Problém však tkví především v malém zájmu žáků a jejich rodičů o zaměstnání v konkrétních, zejména učebních oborech.

Zatímco ve školním roce 2007/2008 odcházelo ze středních škol 3 018 absolventů, z toho 410 v technických oborech, ve školním roce 2010/2011 při poklesu celkového počtu absolventů SŠ na 2 492 lidí stále bylo 405 absolventů technických oborů. Ve školním roce 2011/2012 dokonce při celkovém počtu 2 448 lidí odcházejících ze středních škol vzrostl počet absolventů technických oborů na 419. „Chyba tedy evidentně není v tom, že má Karlovarský kraj jako zřizovatel učňovského školství nedostatek mladých lidí vyučených v technických řemeslech. Čísla, která hovoří o absolventech technických oborů, ukazují, že mladí technici jsou, ale při nástupu do škol se orientují spíše na nové, progresivní obory, související například s informačními technologiemi. Nemůžeme je ale v oborové struktuře nenabízet. Spíše je nutné, abychom společně s firmami připravili takový systém pobídek, aby mladým stálo za to zvážit, zda místo IT specializace nezvolí raději profesi nástrojaře nebo obráběče kovů," uvedl náměstek hejtmana Václav Sloup.

Podle statistiky úřadu práce figurují absolventi technických oborů v hojné míře mezi uchazeči o zaměstnání. „Není v silách Karlovarského kraje zajistit, aby se optimálně ´potkala´ skupina absolventů se skupinou zaměstnavatelů. Je to otázka vzájemné informovanosti, ale i dalších faktorů – ochoty dojíždět do zaměstnání, možnosti získat bydlení v místě, schopnosti každého jednotlivce zdokonalovat své teoretické znalosti v praxi," dodal náměstek.

Kraj může na definovanou potřebu zaměstnavatelů reagovat otevřením nových oborů v dalších lokalitách. „Tento krok však musí učinit velmi citlivě, neboť současné ekonomické podmínky dané ze strany poskytovatele prostředků pro vzdělávání žáků (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR) logicky vyžadují hospodárné nakládání s prostředky. Nabídka všech jednotlivých oborů tedy nemůže být realizována na mnoha místech v kraji, pokud nebudou alespoň optimálně naplněny počty žáků ve třídách. Proto se Karlovarský kraj stavem středního vzdělávání intenzivně zabývá, s cílem nastavení optimálního rozložení oborů v kraji s respektováním efektivního vynakládání prostředků kraje i státu," vysvětlil náměstek a doplnil, že žádná škola neumí sama připravit hotového řemeslníka schopného se postavit ke stroji a samostatně ihned plnit pracovní úkoly. Zde musí do procesu výuky vstoupit praktická praxe žáků technických oborů v podmínkách reálného života firem působících v Karlovarském kraji.