Jedno je jisté. Výroba pneumatik je energeticky nesmírně náročný proces. Platí to také o závodě společnosti Continental v portugalském Lousadu, který jsem měl možnost navštívit. Vždyť se zde vyrábějí třeba také zemědělské pneumatiky s vnějším průměrem kolem dvou metrů a hmotností i více než půl tuny. A vulkanizace takového obra trvá při teplotách až dvě stě stupňů dlouhé desítky minut.

Na to, jak to v portugalské obří továrně na pneumatiky vypadá, se můžete podívat do naší fotogalerie.

Aby tato továrna, v níž se ročně vyrobí téměř 19 milionů kusů pneumatik (podobné množství jako v bývalé továrně Barum v Otrokovicích), mohla získat patřičnou certifikaci pro uhlík a udržitelnost, muselo se přijmout množství opatření a uskutečnit velké investice. Za poslední dva roky jsou vyčísleny na 150 milion eur.

Idylické propagační video na zatím nejekologičtější typ pneumatiky německého koncernu můžete vidět zde:

Zdroj: Youtube

Jedním ze zásadních kroků je třeba instalace elektrického kotle pro výrobu páry. V něm se pro ohřev vody využívá elektrická energie vyrobená v solárních panelech na střeše a z větrných elektráren. Jen při nedostatku „zelené" elektřiny přijde ke slovu kotel spalující stejně jako dříve zemní plyn.

Celoroční pneumatiky už zajistí bezpečnou jízdu téměř za všech podmínek na silnici
Chystáte se přezout na celoroční? Pozor i na produkt české společnosti

„Náš závod těží ze skutečnosti, že zde často svítí slunce," vysvětlil Pedro Carreira, vedoucí závodu Continental Tires v Lousadu. V této lokalitě se ze slunečních paprsků můžou každý den v roce v průměru těšit po sedm hodin denně, zatímco třeba v Berlíně je to pouze 1,8 hodiny.

Šetří se díky izolaci i LED

Kromě toho dalších úspor energií dosahují díly lepší tepelné izolaci vulkanizačních lisů, potrubí, výměnou světelných zdrojů za LED a dalšími opatřeními. Tyto a jiné podobné záležitosti se realizují také v dalších továrnách Continentalu na pneumatiky. Tedy rovněž v Otrokovicích nebo ve slovenském Púchově. Již v roce 2040 má být výroba všech pneumatik s logem Continentalu uhlíkově neutrální a o dalších deset let později pak mají být všechny pneumatiky tohoto koncernu vyrobeny ze sta procent z obnovitelných surovin.

Do směsi se přidávají recyklované a ekologičtější materiályDo směsi se přidávají recyklované a ekologičtější materiályZdroj: Se svolením Continental

Jelikož je portugalská továrna zatím v Continentalu tou "nejzelenější", je logické, že právě sem byla nyní umístěna produkce letní pneumatiky UltraContact NXT.

Jedná se o produkt, který má plně srovnatelné vlastnosti (z hlediska hlučnosti, trvanlivosti i přilnavosti na mokru) jako pneumatika stejného určení vyrobená klasickou technologií, přitom ale suroviny při její výrobě z více než jedné třetiny pocházejí z obnovitelných nebo recyklovaných surovin.

Pomalu nastává čas na výměnu zimních pneu za letní
Nový test letních pneumatik. Překvapením v žebříčku je korejská značka

Patří mezi ně například drť z použitých plastových lahví, která se pak použije při výrobě textilních kordů. Kordy zajišťují pevnost a neprodyšnost pneumatik. Pro ocelové kordy se pak zase upotřebí recyklovaný kov. Dále se v této pneumatice uplatní třeba také guma z mechanicky zpracovaných opotřebovaných starých pneumatik.

Na pneumatiky se využije i zemědělský odpad

Zřejmě největší technologickou vychytávkou pak je výroba silikátu z popela spálených rýžových slupek. Jedná se tak vlastně o využití zemědělského odpadu.

Zatím se ještě nedodává takzvaně do prvovýroby do automobilek, ale podle Romana Moška z marketingového oddělení Continentalu se o tom jedná.

„Je to ale samozřejmě běh na dlouhou trať," uvádí. Zákazníci si je však můžou koupit v klasických pneuservisech. Oproti standardní verzi pneumatiky UltraContact jsou zatím ve stejném rozměru vždy o pár stokorun dražší.

Abyste mohli legálně řídit auto, musíte nejdřív projít zkouškou v autoškole.
KVÍZ: Řidičské průkazy. Víte, co s kterým řidičákem můžete řídit?

Podle něho se také Continental v současné době snaží vymýšlet další nové technologické vychávky v oblasti výroby pneumatik.

„My jsme se z pochopitelných důvodů samozřejmě dlouhou dobu snažili o to, aby naše loga a další informace na bočnici pneumatik byly co možná nejviditelnější. Ovšem každý takový výstupek trošku ovlivňuje odpor vzduchu a následně i spotřebu, což se samozřejmě výrobcům aut nelíbí," říká.

Proto je právě i na zmiňované pneumatice UltraContact NXT takových výstupků již minimum a do budoucna se prý spíše budou loga, písmena a znaky vyznačovat jiným způsobem.