Předchozí
1 z 5
Další

Pro každého zájemce o koupi osobního automobilu je nepochybně důležité vědět, jak spolehlivý je jím vyhlédnutý typ. Tedy, jaká je pravděpodobnost, že bude muset do jeho oprav investovat nepříjemně vysoké částky.

Je nám samozřejmě jasné, že žádná statistika nemůže postihnout různé excesy, které se na trhu s ojetými vozy vyskytují. Tedy třeba stočené kilometry, zatajené havárie či skryté technické vady. Přesto však různé žebříčky můžou poskytnout vodítko, jakým směrem se orientovat. Zejména, pokud se jedná o tak precizní a dlouhodobě vedenou statistiku, jakým je každoročně vydávaný přehled TÜV Report.

Letos se žebříček sestavoval na základě výsledků technických kontrol provozovaných v Německu organizací TÜV, kam se od loňského července do konce letošního června dostavilo devět miliónů aut. Do přehledu jsou přitom zařazovány pouze typy, kterých přijelo dostatečné množství, aby se zamezilo excesům. Je zde tak možno najít 237 modelů. Jsou, jako každý rok, rozděleny do pěti věkových kategorií - 2-3, 4-5, 6-7, 8-9 a 10-11 let. 

Volkswagen Sharan
Nová zpráva německých techniků: Problémy na STK mají Dacie a velké Volkswageny

Součástí statistiky je i podrobnější rozbor vážných závad každého vozu. Mezi jednotlivé oblasti jsou zařazeny podvozek (s podoblastmi zavěšení kol, odpružení, řízení), dále osvětlení, brzdy (účinnost a stav vedení brzdové kapaliny) a životní prostoředí (stav výfuků a úniky oleje). Nejsou rozlišeny jednotlivé motorizace, takže v tomto směru je třeba si zjistit informace jinde.

V následujícících kapitolách prinášíme tipy na spolehlivé modely ve čtyřech nejprodávanějších segmentech trhu: SUV, vozy nižší střední třídy, manažerské vozy, malá auta, MPV.. Vždy jsme vybírali pouze ta auta, která se dostala do prvních dvou skupin s nejlepšími průměry. Tedy ve škole by získala známku 1, maximálně 2.

1) SUV

Prémiová SUV mají obvykle menší průměrné procento vážných závad, než některá konkurence méně zvučných značek. Není tedy překvapením, že na čele žebříčku v jednotlivých kategoriích a opakovaně ve statistikách z let 2017, 18 i 19, se nachází nejčastěji Audi Q5. Například letos ale tento model (přes nadále výborná čísla) přeskočil jednak absolutní vítěz celého přehledu Mercedes-Benz GLC, ale třeba i Mazda CX-3.

2. Mercedes-Benz GLC - četné závady brzd, řízení a podvozku, doprovázené problémy s elektronickou výbavouZdroj: Mercedes-Benz

Kromě tohoto středního SUV ingolstadstké automobilky technici stanic technické kontroly TÜV dobře hodnotí i menší SUV této značky, což je Q3.

Mezi další tipy na spolehlivá SUV prémiových značek patří na základě dat TÜV také starší verze současného GLC, které jsou označovány jako GLK, Mercedes GLE, (dříve M), BMW X3/4 a X1, či Volvo XC 60.

Nejnovější generace Škody Superb nezískala na německých kontrolách moc skvělé vysvědčení
Suberb „za 5“, propadá i Hyundai i30: Vysvědčení českých aut z německých STK

Zájemci o menší a levnější SUV méně prestižních značek vesměs udělají dobře, pokud sáhnou po Toyotě RAV 4, Hondě CR-V, ale i po Opelu Mokka, Renaultu Captur nebo Mitsubishi ASX.

Tyto a další spolehlivá SUV si můžete prohlédnout v naší fotogalerii.

2) Vozy nižší střední třídy

Tyto rodinné vozy se obvykle na špičce žebříčku spolehlivost TÜV tak často nevyskytují. Tam bývají velmi často buď čistě sportovní vozy (tradičním vítězem bývalo Porsche 911), případně automobily z předešlé kapitoly.

Letos se ze široké škály těchto modelů nejvýše umístil Merceds-Benz A, který je velmi často ve špičce i v jiných letech a v jiných věkových kategoriích. Nejčastěji však nejlepší hodnocení v této velikostní kategorii získala během let 2017,18 a 19 Mazda 3.

Velmi dobře si vede i vůz Audi A3. Za spolehlivé lze považovat také u nás poměrně málo zastoupené vozy Volkswagenu. Konkrétně EOS a Beetle. Ale i samotný Golf na tom není vůbec špatně. Sázkou na jistotu se také zdá být klasický model Toyota, byť se jeho název v průběhu let změnil z Corolly na Auris a posléze zase na Corollu.

Škoda je v této skupině zastoupena Octavií. Obvykle ale mezi nejúspěšnější pronikla až ve vyšším věku - zpravidla od 6 do 9 let.

Další tipy na spolehlivá rodinná auta jsou opět přítomnny v naší fotogalerii.

3) Střední třída

Vozy střední třídy, které původně sloužily obvykle jako služební přibližovadlo středních manažerů, si poté velmi často pořizují lidé s rodinami. Z hlediska míry poruchovosti je podle TÜV jednoznačně nejlepší některá z limuzín, případně kombíků či odvozených kupé značky Audi. Na prvních místech žebříčku v této kategorii se velmi často ocitly modely řady 4 a 5, stejně jako 6-7.

Neprohloupí ani ten, kdo se rozhodne pro Toyotu Avensis, případně "nízké" modely Volva. Konkrétně lze zmínit kombi V40 a V70, případně verze S60/V60. 

Standardně vysokou kvalitu si drží Mercedesy řad C a E. Naopak modely BMW 3 a 5 obdržely od TÜV jedničkové či dvojkové ohodnocení jen zřídkakdy. Pro někoho může bý překvapením časté zařazení Opelu Insignia do této vybrané společnosti.

Superb se v některých kategoriích mezi dobře hodnocená auta také dostal, ale není tam zase tak častým hostem.

Přehled spolehlivých rodinných aut najdete v naší fotogalerii.

4) Malá auta

Sem řadíme všechny městské vozy ve velikosti od miniaut typu Toyota Aygo či Škoda Citigo, až po hatchbacky třídy Polo. Ani tyto model obvykle nepatří na úplnou špičku žebříčků v jednotlivých věkových kategoriích. Přesto jsou vozy, které si nevedou vůbec špatně ani ve srovnání s většími a podstatně dražšími typy.

Za přemýšlení nepochybně stojí Mazda 2, která ovládla tuto kategorii hned pětkrát z celkem patnácti zkoumaných žebříčků. Velmi dobře je na tom další Audi - tentokrát A1, což je nejmenší automobil se čtyřmi propojenými kruhy na přídi a zádi.

Kladné body od techniků TÜV nasbírala také valná část prověřovaných exemplářů Toyoty Yaris, Hondy Jazz, Fordu Fusion i téměř zapomenutého Opelu Agila. V nejčerstvějším žebříčku má Opel dokonce mezi nejlepšími malými auty hned tři modely: Adam, Karl i Corsa.

Do vybrané společnosti zde občas nakoukla i některá v Česku vyráběná auta - některé z kolínských trojčat, případně Škoda Fabia.

Tipy na nejlepší z tohoto žebříčku jsou v naší fotogalerii

5) MPV

Některé velkoprostorové modely lze naopak najít v žebříčcích TÜV poměrně často na předních příčkách. Stálicí v přehledech spolehlivosti TÜV je Mercedes-Benz třídy B. Z patnácti hodnocení skončil v této kategorii na nejvyšší pozici hned šestkrát. Za ním pak následuje Volkswagen Plus/Sportsvan.

Kdo touží po ještě větším autě pro rodinu, ten byl mohl začít uvažovat o Toyotě Verso, případně o Volkswagenu Touran. Na základně hodnocení německých techniků nelze rozhodně zatracovat ani Renault Scénic, Ford C-Max či Seat Altea.

Naopak z menších vozů má poměrně dobrý průměr vážných závad Opel Meriva, slovenská Kia Venga i v Nošovicích produkované MPV Hyundai ix20.

Auta z této kategorie si můžete prohlédnout v naší galerii