V krizové situaci proto vznikla iniciativa Zachraň hospodu, kterou na začátku dubna spustil Český svaz pivovarů a sladoven ve spolupráci s pivovary a dalšími partnery. A ohlas je velký. Češi se totiž rozhodli, že své oblíbené podniky zachrání! Jen za první týden fungování stránek zachranpivo.cz se do projektu zapojilo přes 2000 podniků, kterým lidé přispěli zakoupením voucherů přes sedm milionů korun.

„Čekali jsme, že hospody budou moci otevřít dříve, což by pomohlo snížit ztráty. Každý další týden, kdy trvají stávající vládní nařízení, má drastický dopad na celý segment pohostinství. O to více chci poděkovat všem, kdo se již zapojili do iniciativy Zachraň hospodu a pomáhají tak hospodám finančně překlenout období, kdy jsou fakticky úplně bez tržeb,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.

Podle Martiny Ferencové, výkonné ředitelky Českého svazu pivovaru a sladoven, je pro hospody a restaurace extrémně důležité, že se se lidé snaží v této době podpořit, abychom se po zrušení zákazu měli vůbec kam vracet. „Spotřebitelé mohou svůj oblíbený podnik podpořit na webu www.zachranhospodu.cz zakoupením poukazu, který uplatní ve chvíli, kdy skončí současná opatření a hospody znovu otevřou. Vouchery je možné zakoupit v hodnotě 100, 200, 500 a 1000 korun,“ vysvětluje Martina Ferencová.

Do projektu Zachraň hospodu se přihlásilo i 116 hospod z našeho kraje. „Pro mě je to super akce, dobrá myšlenka, lidé si vouchery kupují,“ řekl Martin Válka z plzeňského Švejk restaurantu Tivoli. „Samozřejmě ta částka není taková, ale v době, kdy nám tržby spadly na deset procent, se každá koruna počítá. I když se pak zakázníkům vrátí,“ dodal Válka.

S jen malou odezvou se naopak potkal v případě sušických podniků U Rybiček a U Šebestů. „Je to slabé. U Šebestů se neozval nikdo, ale tam jsem s tím asi nedalo moc počítat vzhledem ke klientele, kterou tvoří převážně důchodci. U Rybiček si koupil voucher jeden člověk,“ uvedl provozní obou podniků Petr Šandara. „Ale ustát bychom to měli, připravujeme se na otevření. I když ten začátek asi nebude takový, jako bychom si přáli,“ doplnil.

K tématu

Se složitou situací bojují i minipivovary, kterých je u nás téměř 500. Ty nyní svou navařenou produkci nabízejí jak přes prodejní okýnka, tak přes projekt zachranpivo.cz.

„Ztráty minipivovarů se momentálně pohybují mezi 80 a 85 %, dalo by se říci, že se rozhoduje mezi bytím a nebytím jednotlivých minipivovarů,“ uvedl Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.