Kolik stojí bochník chleba? To je otázka, se kterou si většina školáků na Sokolovsku neví rady. Alespoň to vyplývá z průzkumu, který redakce Sokolovského deníku uskutečnila mezi dvaceti vybranými žáky z různých částí regionu. Správnou odpověď znala jen třetina dotázaných. Ti uvedli, že běžný bochník chleba lze v obchodech dostat za zhruba 20 až 25 korun.

Povědomost o skutečné hodnotě potravin se však u dětí výrazně liší. Jinak odpovídají mladší a jinak odrostlejší školáci. Žáci z prvního stupně spíše nevěděli. Nevím odpovědělo šest respondentů.
Vedle ale byli i ti, kteří prohlásili, že chléb lze získat za jednu korunu. „Já si myslím, že stojí málo,“ zněla další z odpovědí. „No, to bude asi tak deset korun,“ oponoval jiný vrstevník.

Děti ze druhého stupně už ale mluvili lépe.
„To záleží na typu. My kupujeme takový ten velký bochník za rovných třicet korun,“ řekl jeden ze starších školáků. Také ti ale tápali. „Já to zkusím trefit, co takhle dvanáct korun?“ ptal se nejistě oslovený žák.

A co průzkum ukazuje? Podle odborníků je za vším nízká úroveň finančního vzdělání, ať už ve škole nebo doma. „Dítě je zrcadlem své rodiny. Jak se v rodině zachází s penězi, bude s nimi zacházet také ono samo,“ tvrdí psycholožka Gabriela Dymešová.

Podobný názor má i učitelka Základní školy v Lokti Lucie Žippaiová. Ta navíc radí, že by se děti mohly více zapojovat do ekonomiky domácnosti. „Školáček může chodit nakupovat za dohledu rodičů. Stačí mu dát peníze a seznam, co má nakoupit, a jen s ním jít jako doprovod. Po nákupu mu pak rodič může vysvětlil, že z peněz, které mu zbyly, by mohlo pořídit ještě třeba tolik a tolik rohlíků nebo jiných potravin,“ myslí si Žippaiová.