„Výroba deseti pětivozových netrakčních souprav pro linky Západní expres Praha – Plzeň – Cheb a Krušnohor Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb v konsorciu Siemens-Škoda je v plném proudu. První jednotka už dostává finální podobu a do prvních vozů se začíná instalovat interiér,“ potvrdila tisková mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Nové soupravy nabídnou plně klimatizovaný, moderně řešený interiér s pohodlnými sedačkami. Vlaky budou vybaveny WiFi připojením k internetu, elektrickými zásuvkami a porty USB pro dobíjení přenosné elektroniky a audiovizuálním informačním systémem.

„Nová koncepce ucelené soupravy zajistí vyšší bezpečnost, nižší hlučnost uvnitř soupravy i pohodlnější průchod vlakem. V soupravě budou zařazeny vozy 1. a 2. třídy, vůz vybavený pro komfortní cestování osob na vozíku s nástupní plošinou a bezbariérovým WC. Pro cestující s dětmi zde bude místo pro kočárky a dětské kino, v krajním voze se bude nacházet místo pro uložení jízdních kol,“ vyjmenovala přednosti vozů tisková mluvčí.

Po opuštění výrobního závodu projdou soupravy sérií zkoušek a schvalování. Zkušební provoz s cestujícími se uskuteční během příštího roku a od prosince 2021 je již plánované pravidelné nasazení na spojích Západní expres a Krušnohor.

A co všechno se při testování nových vozů zjišťuje?

„V rámci zkušebního provozu vlaků se zkoumá, zda jsou jejich veškerá technická zařízení kompatibilní s provozem,“ sdělil tiskový mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. „V praxi to znamená, že jako úřad povolíme zkušební provoz železničního vozidla za určitých podmínek a dopravce tyto podmínky musí splnit. Sleduje se například to, jak se vozidlo v reálném provozu chová po technické i provozní stránce, zda je dostačující navržená údržba vozidel a podobně,“ poznamenal mluvčí Drážního úřadu. Vše se zaznamená a vyhodnotí a případně se dolaďují nedostatky.