S neohleduplností ze strany motoristů, ale i chodců se každý den musejí potýkat hasiči, kteří vyjíždějí k požárům nebo dopravním nehodám. Otevřeně přiznávají, že řada řidičů doslova ignoruje jejich právo přednosti v jízdě. I když mají zapnuté majáky a už z dálky je slyšet jejich siréna, neváhají jim na poslední chvíli zkřížit cestu. Nejzávažnějším případem za poslední dobu je havárie hasičského vozidla u Staré Chodovské, kde mu z vedlejší silnice vjelo před kola osobní auto. Jen díky pohotové reakci řidiče osmnáctitunového kolosu, který včas strhl řízení, nezůstali na silnici mrtví. Ačkoli se po manévru hasičské auto převrátilo na střechu a jeho potlučená posádka musela být převezena do nemocnice, lze mluvit o štěstí. Podle svědků nehody by totiž v případě srážky byly následky skutečně tragické.

„Náš řidič udělal maximum, co mohl. Pokud bychom na osobní auto najeli, tak by tam nikdo neměl šanci na přežití. Takhle jsme to odnesli akorát my a naštěstí se nikomu nic zásadního nestalo,“ říká dnes, s odstupem času, velitel Sboru dobrovolných hasičů v Chodově Jiří Kiss, který tehdy v havarovaném autě seděl a vše si živě pamatuje.

Nesnadnou cestu měli tehdy hasiči již při samotném výjezdu ze své zbrojnice. U silnice se rozsvítily semafory, a i přes červené světlo jim do cesty vjela dvě vozidla. Už tady museli zastavit a pustit motoristy, kteří naprosto ignorovali jakoukoli výstrahu. „Holt musíme počítat s tím, že lidé jezdí agresivně, nepouští nás, honí se s námi nebo špatně parkují, že se mnohdy nedá v ulicích ani projet. Prostě takové kritické situace jsou na denním pořádku. Při každém zásahu jich řešíme tak kolem dvaceti až třiceti. Mohu říci, že podobně jsou na tom hasiči v celé republice,“ prohlásil Kiss.

Potíže mají hasiči i s chodci. Ti jsou prý schopni vejít na přechod, i když vidí, že se k nim řítí houkající cisterna. „Měl jsem zkušenost, že nám na přechod dokonce vlezla maminka s kočárkem. Ačkoli bylo slyšet, že houkáme a troubíme. Je s tím opravdu velký problém,“ přiznal velitel.
Stává se ale i to, že i když řidiči výstražná znamení respektují, tak často svojí snahou uvolnit silnici spíš průjezd hasičských aut komplikují. Jakmile totiž zaslechnou sirénu nebo uvidí blikající majáky, okamžitě zastaví u krajnice. A to i v zatáčkách nebo v místech, kde není možné kolem nich bezpečně projet. Není také žádnou výjimkou, když takto zastaví řidiči v obou směrech a strojník hasičské cisterny pak jen kličkuje z jedné strany silnice na druhou. A nejsou to jen řidiči aut.

Při nedávném zásahu v domě s pečovatelskou službou v Horním Slavkově odbočovala slavkovská jednotka se zásahovým autem z hlavní silnice do vedlejší směrem k pečovatelskému domu, kde se jedna z klientek neozývala ze svého bytu. Auto bylo rozblikané a mělo zapnutou i sirénu.
„Přesto se zrovna v tu chvíli rozhodla starší chodkyně s nákupem přejít přes vedlejší silnici, a to čelem přímo k přijíždějící cisterně. A nejen že i přes zcela jasný úmysl zásahového auta odbočit vstoupila do silnice, zcela klidně a hlavně nijak nespěchajíc přes silnici také na druhou stranu přešla. To už musela cisterna úplně zastavit a oné paní vůbec nevadil ani křik hasičů z kabiny,“ uvedl ze své zkušenosti velitel Sboru dobrovolných hasičů v Horním Slavkově Martin Kasal.

Na krizovou jízdu jsou hasiči dobře připraveni. I tak jsou ale vystaveni značnému stresu. „Oni jsou na to školeni, jezdí kondiční jízdy a určitě by měli mít určitou praxi, aby si dokázali s problémem okamžitě poradit,“ konstatoval Kiss. „Už jsem slyšel názor, že by hasiči měli jezdit pomalu. To bychom však museli před každou křižovatkou zastavit a podívat se, jestli nám tam někdo nevjede. A to asi opravdu není v silách nikoho,“ pokračoval velitel.

V souvislosti s havárií chodovských hasičů se znovu začalo mluvit o tom, jak by se měli motoristé chovat, pokud záchranáře na silnici potkají.
„Pokud spatříte zásahový automobil našich hasičů jedoucí s výstražnými světelnými a zvukovými znameními, zůstaňte stát u pravého okraje vozovky, pokud stojíte. Co nejrychleji zajeďte k pravému okraji vozovky a zastavte, pokud jedete. Vyčkejte, dokud hasiči nepřejedou. Uvědomte si, že řidič rozjeté zásahové cisterny plné vody nemá mnoho možností, jak zabránit kolizi, pokud toto nebezpečí vyvoláte,“ apeluje na veřejnost tiskový mluvčí krajských hasičů František Petr.