Zaměstnaly je nejen zásahy u zraněných návštěvníků hor, ale také šoféři, kteří při jízdě do hor uvízli na neudržovaných silnicích při používání navigací.

Za všechno mluví případ, kdy kvůli navigaci bloudil řidič autobusu, ze kterého museli horští záchranáři nakonec evakuovat čtrnáct dětí, které mířily běžkovat na Přebuz. Právě takových případů zaznamenali v letošní lyžařské sezoně záchranáři mnohem více než v předchozích letech.

Více v rozhovoru s bublavským horským záchranářem Miroslavem RAČKEM.

Letošní zimní sezona nijak nevybočuje co do počtu úrazů s uplynulými roky. Ukázala ale na jiný problém, a to na zbloudilé řidiče, kteří používají navigace…
Lidé při cestě na hory navigace přeceňují. Považují je za všespásnou věc a zdravý rozum jde pak při jejich používání stranou. Výsledkem jsou pak uvíznutí na horských silnicích třetích tříd, které nejsou v zimních obdobích udržované. V noci, v minus 15 stupních, mimo civilizaci, to určitě není příjemná záležitost. V pondělí jsme evakuovali autobus s dětmi, které jely na běžky do horské Přebuzi. Bohužel uvíznuli právě na v zimě neudržované komunikaci. Děti jsme transportovali do jednoho z bublavských hotelů, který dal k dispozici prostory do doby, než se sehnala náhradní doprava. Autobus vyprostila v úterý těžká technika.

Horští záchranáři mají doposud v Krušných horách od Bublavy po Telnici na kontě v letošní zimní sezoně 700 výjezdů. Jaká byla nejčastější zranění?
Setkáváme se s nejrůznějšími typy poranění. Nejčastěji se jedná o poranění kloubů, kolena a ramene.

Jak to na sklonku zimy vypadá na svazích a v bílé stopě vzhledem k tomu, že sníh je již přemrzlý?
V areálech disponujících technickým zasněžováním standardní průběh sezony. V areálech bez technického zasněžování je to kvůli malému množství přírodního sněhu o poznání horší. Z pohledu bezpečnosti je třeba v aktuálních dnech myslet na to, že sjezdové tratě jsou přemrzlé a tvrdé. V bílé stopě jsou stále dobré podmínky. Většina běžeckých tras je strojově upravena, i zde je potřeba dávat pozor především ve sjezdech a zledovatělých místech.

Horská služba má za sebou řadu zásahů u vážných zranění. Jaký byl ten nejvážnější v okrsku Bublava?
V každém okrsku v Krušných horách jsme zaznamenali několik vážných úrazů. V okrsku Bublava to byly asistence u dvou vážných úrazů běžkařů s poraněním páteře a pánve. V obou případech jsme spolupracovali s německým Bergwachtem. Na sjezdových tratích to byla mladá snowboardistka s podezřením na poranění páteře a vnitřní poranění břicha. U tohoto případu byl povolán vrtulník letecké záchranné služby.

Co čeká horské záchranáře po konci zimní sezony?
Rychlé přezbrojení na ´letní´ sezonu, doškolení, kurzy, práce v terénu… Není toho málo. V posledních letech se vzrůstající návštěvností a nabídkou aktivit v Krušných horách přibývá i našich výjezdů, zejména ke zraněným cyklistům.