V poslední době přibývá těch, kteří mají robustní nebo nové vozy o které mají strach a parkují pro jistotu rovnou přes dvě místa. A kde je to vidět nejlépe? U nákupních center.

Když se před několika lety měnila příslušná norma na šířku parkovacího místa, a přibylo pár desítek centimetrů, zdálo se, že motoristé mají vystaráno. Ale nemají. Silnice obsadila mohutná SUV a centimetry opět chybí. Pak jsou tu další, kteří nezaparkují snad ani na letišti. A do třetice ti, kteří sice zaparkují, ale obouchají vše kolem. Nutno dodat, že při průzkumu u sokolovských marketů se našli i tací, kteří se necpou co nejblíže ke vchodu kde je přetlak aut. Zaparkují opodál a minutovou chůzi ke vchodu dojdou též.

Norma ČSN 73 6056, která platí od roku 2011, stanovila, že parkovací místa v České republice musí mít minimální šířku alespoň 2,5 metru. Kolmá stání pak alespoň 5 metrů na délku. Podle údajů, které poskytli odborníci z inzertního auto-moto webu TipCars.com, jsou však tyto rozměry velmi zastaralé. Auta totiž v posledních letech narostla do šířky i délky o 20 i více centimetrů.

Primář gynekologicko porodnického oddělení sokolovské nemocnice Vladimír Velický.
Za svá data se nestydíme, říká o novém nařízení primář sokolovské porodnice

„Vždyť třeba současná a hodně rozšířená Škoda Octavia má víc než 180 na šířku a téměř 470 centimetrů na délku. To už kolem ní moc volného místa na parkovacím stání nezůstane, když se parkoviště stále stavějí podle normy z doby, kdy bývala auta o dost menší,“ říká ředitel TipCars.com Marek Knieža s tím, že zatímco se parkoviště stavějí stále stejně „velké“, auta se zvětšila především kvůli zvýšení bezpečnosti. „Moderní auta disponují výrazně většími deformačními zónami, silnějšími dveřmi nebo třeba výrazně rozšířenými sloupky,“ dodává Knieža.

"U starších objektů mají parkovací stání obvykle šířku 2,5 metru, což odpovídá zákonné normě. U nově budovaných prodejen se s ohledem na zvýšení komfortu zákazníků snažíme budovat parkovací stání o šířce 2,8 metru," říká mluvčí řetězců Penny Tomáš Kubík.

Zdroj: Roman Cichocki

Podle Milana Káni, mluvčího Kooperativa pojišťovny, je poškození jiným vozidlem, například na parkovišti obchodních center, velice frekventovaný typ poškození. Za celou republiku vyřizuje Kooperativa pojišťovna ročně několik tisíc podobných událostí. „V roce 2021 to bylo 8490 škod, v roce 2022 již 9610 škod. V roce 2019, tedy před covidovou epidemií, to bylo 10 364 škod. Můžeme tedy říci, že v posledních dvou letech počet těchto škod roste a postupně se vracíme na úroveň před covidem," uvedl pro Deník Milan Káňa s tím, že se jedná o menší, možno říci plechové škody – poškrábaný lak, poškozené blatníky, dveře nebo nárazníky, kde se průměrná škoda pohybuje okolo 15 tisíc korun.

A jak dopadlo naše měření v Sokolově?

U Tesca je vnitřní šíře mezi bílými parkovacími pruhy 226 centimetrů. Na délku jsme pak naměřili 523 centimetrů. U Kauflandu se míry liší podle toho, kde stojíte. Šíře pruhů je 259 až 262 a délka 490 až 503 centimetrů. Lidl má rozměry pruhů 229 krát 500 až 505 centimetrů. U spodního Penny jsou též rozdíly v délce. Pokud zaparkujete u zdi marketu, dostanete se na délku až 570 centimetrů a šíři 237 centimetrů. Na okolních místech je šíře stejná, ale délku jsme naměřili už 490 centimetrů. A na závěr Billa, zde mají pruhy široké 240 centimetrů a dlouhé 540 centimetrů.