Jak vysoké kapesné i to, za co ho žáci utrácejí, může výraně ovlivnit postavení dětí mezi ostatními. Shodují se na tom učitelé i například policisté. Právě rozdíly ve výši kapesného a tím i lepším oblečením či kvalitnějším telefonem mohou způsobit značné konflikty.
„Kdo má peníze, koupí cigarety. Kdo má cigarety je kápo,“ uvedla učitelka ze Základní školy v Horním Slavkově Jana Prokopová. Ta se dokonce setkala už s případy, že kapesné dostalo spíše než dítě zajištěných rodičů dítě ze sociálně slabší rodiny.
Mezi dětmi prý také kromě peněz rozhoduje technologie. „Děti řeší, kdo má lepší mobil, kdo má MP3 přehrávač nebo počítač,“ řekla Prokopová. Podle ní by si dítě mělo peněz vážit. „Setkala jsem se s tím, že rodiče nechají děti vydělat si peníze. To pak pro ně mají úplně jiný význam a cení si jich,“ doplnila učitelka.
Co se týče šikany například kvůli penězům, mobilních telefonů či toho, jak dítě chodí oblékané, řeší na základních školách případ od případu třídní učitelé.
„Ti, co na sobě mají značkové oblečení a například nejmodernější mobilní telefony, se mohou stát vůdčí osobou. Ostatní jim závidějí, vytvářejí se následně určité party a těm dalším se tito jedinci posmívají,“ uvedla mluvčí sokolovských policistů Andrea Kávová. Ta při zahájení nového školního roku připomíná, že v otázce šikany úzce spolupracuje policie s vedením jednotlivých škol na Sokolovsku. „Záleží na každém jednotlivci, komu se s šikanou svěří. Může učiteli, řediteli, rodičům, nebo přímo policistům,“ doplnila. „Další způsob je pomoc psychologa,“ upřesnila mluvčí.
Podle našeho průzkumu školáci na Sokolovsku nejčastěji utrácejí své kapesné za různé dárky, oblečení nebo zábavu. Řada jich platí i za jídlo. Velká část dotázaných – téměř 50 procent, uvedlo, že si spoří. A za uspořené peníze pak menší děti preferují nákup hraček, starší žáky zase lákají mobilní telefony.