„GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností vztažených k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod, čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší,“ informoval Antonín Rosa z Generali Česká pojišťovna.

Jak si vedou další krajská města

Podle výsledků GČP INDEXu za rok 2023 se nejbezpečněji jezdilo v Hradci Králové, kde při 807 dopravních nehodách byly těžce zraněny „pouze“ čtyři osoby. Hradec se tak umístil na nejvyšší příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy a obhájil tím prvenství z roku 2022.

Na druhém místě skončily Pardubice, na třetím pak Liberec. Na opačném konci se na 11. místě objevila Plzeň, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno. Zde bylo při 1 807 dopravních nehodách 75 osob těžce zraněno a jedna osoba přišla o život. Tato trojice měst tak zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde v mírně pozměněném pořadí figurovala i v roce 2022.

GČP INDEX mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. K dispozici jsou tak detailní statistiky v intravilánech sledovaných 206 měst. V nich bylo evidováno 47 689 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 71 a těžce zraněno 617 osob. Ve 129 městech došlo k vážným nehodám, ve 37 z nich se smrtelnými následky, ve 120 pak s těžkými zraněními. Celkem 77 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v roce 2023 vyhnula. Nejvyšší hodnoty indexu, a tedy i nejhorší výsledky v Karlovarském kraji, byly zaznamenány v Kraslicích, Aši a Ostrově.