Došlo zde k několika smrtelným úrazům, protože lidé využívají cestu přes koleje jako zkratku do čtvrti Šenvert.

„Projektová dokumentace je hotová a zaplatilo ji město ze svého. SŽDC po nás chce, abychom se finančně podíleli i na realizaci stavby oplocení, což tak původně nebylo,“ říká místostarosta Sokolova Jan Picka.

Město proto hledalo vhodný dotační titul a i zde narazilo.

„Na stavbu jsme chtěli použít některou z dotací. Vhodný dotační titul, který jsme vybrali, k našemu překvapení použít nelze. Je to pro nás nepochopitelné,“ konstatuje Picka.

Na městě vybrali dotaci u Státního fondu dopravní infrastruktury, zaměřeného na bezpečnost. A zde narazili. Městu bylo řečeno, že by stavbou plotu ochránil majetek drah. U silnic prý takový problém s podobnými opatřeními neexistuje.

Jisté je, že Sokolov se rozhodl koupit i nepoužívaný drážní domek, který stojí přímo u zkratky ke kolejím.

Jde o to, že by při stavbě oplocení zbytečně překážel, což byl problém i v projektové dokumentaci. Zajímavé jsou i posudky o ceně nemovitosti, které si obě strany nechaly vypracovat.

Českým drahám navrhli cenu. Městem zadaný znalecký odhad zněl na částku necelých 200 tisíc korun. České dráhy si posudek nechaly zhotovit též a jejich odhadce mluví o ceně 380 tisíc, což je zhruba dvojnásobek. I tak se v Sokolově shodli, že do toho půjdou, a domek odkoupili.

„Z dat od roku 2008 je patrné, že téměř každým rokem se zde stane minimálně jedna nehoda, přičemž v naprosté většině tyto střety s vlakem končí smrtí,“ potvrdil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Většina těch, co si zkracují cestu přes koleje, je přesvědčena o tom, že jich konkrétně se nebezpečí střetu s vlakem netýká, že oni to tu přece znají. Fyzika bohužel pracuje neúprosně i na dráze. Pokud se střetne souprava vážící zhruba 2000 tun s devadesátikilovým chodcem, je vítěz tohoto souboje již předem znám. Na nějakou reakci strojvedoucího není prostor.

Nedaleký podchod se naučili využívat studenti živnostenské školy. Vede z nádraží přímo k budově školy.

„Podepisovali jsme ve škole bezpečnost práce, ve které je zmíněn i zákaz vcházení do kolejiště,“ říká jedna z absolventek této školy Nikola Stránská.

Zatímco studenti se naučili zkratce vyhýbat, v kolejích jsou častěji vidět dospělí. Město bude i nadále se SŽDC jednat, což potvrdila i mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

„Správa železniční dopravní cesty má stejně jako město Sokolov zájem na vybudování plotu a bude s městem jednat,“ řekla mluvčí.