Studenti střední školy živnostenské si z mezinárodního veletrhu, který se konal v Praze, přivezli dva poháry za prezentaci své firmy Adriana Bártlová, KRÁLÍKÁRNY. „Vloni jsme byli čtvrtí, letos jsme si řekli, že bez poháru neodjedeme,“ říkají s úsměvem sympatičtí podnikatelé.

Firmu na veletrhu zastupovali Nikol Rubešová, Pavel Princl, Tomáš Dufek, Tomáš Kupka, Kateřina Volfová a Jan Gitter a v ohromné zahraniční konkurenci uspěli ve dvou kategoriích. První místo jim patří v kategorii Nejlepší stánek a 2. místo získal jejich slogan „Váš králík si zaslouží luxus“. Během roku se se svojí firmou zúčastňují celkem sedmi veletrhů, ten pražský je nejnáročnější, protože je třídenní a mezinárodní. „Zejména druhý den je náročný,“ potvrdila Nikol Rubešová. „Od devíti do čtyř odpoledne se obchoduje. Mezitím chodí mezinárodní porota, která je pro nás neznámá. Musíme tak být připravení na každý obchod, umět reagovat na každou otázku,“ popsala. Obchoduje se nejen v češtině, ale i v cizích jazycích, zejména v angličtině a němčině.

Čtěte také: Karlovarský kraj trápí nedostatek pracovních sil i odliv obyvatel

Jak studenti přiznali, když se vrátí večer do hotelu, jsou úplně k.o. „Někteří si o nás myslí, že jezdíme na výlety, ale my tam jezdíme pracovat,“ poznamenal Pavel Princl, současný ředitel firmy. Když trochu zrelaxují, ještě večer dělají porady. „Vedou si je oni sami. Řekneme si, co se nám povedlo, co musíme zlepšit, nacvičíme prezentace,“ připojila jejich učitelka Angelika Klímová, která se o fiktivní firmy ve škole stará. „Když ale máte takové kvalitní děti a vedete je, je z toho pak takový super tým,“ pochválila své svěřence. Narážela zejména na fakt, že za úspěchem studentů stojí velká dřina, a to nejen v rámci vyučování, ale především v jejich volném čase. „Když chceme výsledky, tak pro to musíme něco udělat,“ souhlasili všichni členové firmy.

Jejich úspěch tkví určitě v kvalitní přípravě, ale také v jedinečnosti firmy. „Mezi zhruba 380 fiktivními firmami v České republice jsme jediní, kteří se věnují této činnosti,“ uvedla Angelika Klímová. Firma vyrábí a prodává králíkárny. Současní členové ji převzali už zavedenou, ale v podstatě ji téměř celou změnili, od loga až po vizáž. „Takže je vlastně stejná, ale není stejná,“ shrnula Nikola. V Praze se poprvé potkali i se zakladatelkou firmy Adrianou a i ona sama přiznala, že změna je poznat. „A byla spokojená a nadšená. Říkala, že nemůže uvěřit tomu, že jsme vyhráli,“ dodala bývalá ředitelka Nikola.

Nezapomeňte: Loketské perníčky. Chutná tradice nově i bez lepku

Úspěchem studentů je nadšená i ředitelka školy Ilona Medunová, která plně podporuje fiktivní firmy, od zajištění všeho potřebného až po dopravu, stravu a ubytování během několikadenních veletrhů. „Dokonce až tak…, ale to teď nechci prozradit,“ začala Angelika Klímová. „My to už stejně všichni víme,“ skočili jí do řeči studenti. Všichni dostanou jako odměnu poukázku na nákup zboží dle svého výběru. Škole navíc vítězství přineslo rovněž finanční odměnu a volný vstup na veletrh v příštím roce. „Avšak daleko cennější jsou zkušenosti, které jsme na veletrhu získali. Děkuji všem výše uvedeným žákům a paní učitelce Klímové za úžasný výkon a perfektní reprezentaci Střední školy živnostenské Sokolov,“ poděkovala ředitelka školy Ilona Medunová.