S koupí památkově chráněné starobylé továrny v ulici Lipová v Kraslicích, kterou v posledních měsících ve velkém rabují zloději kovů, zatím počká město Kraslice. To i přesto, že se radnici podařilo vyjednat rapidně nižší kupní cenu od společnosti Autobusy Karlovy Vary. Ta nakonec souhlasila s tím, že ji odprodá za 800 tisíc korun. Zastupitelům se ve čtvrtek na stole již objevila kupní smlouva. Odmítli o ní ale hlasovat. Chtějí vědět, kolik by stála rekonstrukce zdevastovaného areálu, který před lety sloužil jako depo autobusů, a zda na něm není ekologická zátěž.

„Máme rozhodovat o něčem, aniž bychom věděli, do čeho jdeme. Nemáme na stole jediné číslo,“ řekl zastupitel Rudolf Junghans. S tím se ztotožnila i řada dalších zastupitelů. Poslanci se nakonec dohodli, že si objekt prohlédnou, pozvou odborníky, kteří nastíní, jak nákladná by oprava byla.„Musí být také patrné, zda je na půdě ekologická zátěž. To zatím nevíme. Likvidace by mohla být velmi nákladná,” přidal zastupitel Jaroslav Souhrada.

Místostarosta Kraslic Otakar Mika je však přesvědčen, že koupě chráněné továrny je pro město výhodná. „Za 800 tisíc korun získáme pozemek o rozloze 7 tisíc metrů čtverečních. Jsou tam inženýrské sítě a asfaltová plocha o rozloze 4 805 metrů,“ řekl Mika. Druhým dechem však dodal, že v těžké finanční situaci města by šlo o dalšího strávníka. „Protože se ale jedná o kulturní památku, bude snazší postupem let shánět dotace,“ doplnil. Odhadl, že obnova by mohla trvat 10 let.

Bývalou továrnu chtějí využít technické služby, jež tam vybudují centrální technický park s třídírnou odpadu, která ve městě chybí. Právě z peněz za separaci by se pak mohlo podle ředitele služeb Roberta Opičky dál investovat. „Jsme však na úplném začátku. Do areálu bychom chtěli umístit techniku a skladovat tam řadu věcí. Objekt by mohl sloužit i dobrovolným hasičům a k řadě dalších činností,“ řekl.

Starobylou továrnu rabují zloději už měsíce. Policie eviduje desítky případů. Z objektu zmizela obří litinová okna, schodiště, a dokonce části střechy. Podřezané jsou i historické ocelové sloupy, které jsou raritou továrny. Objekt, jenž ještě před lety sloužil pro servis a parkování autobusů, se marně snaží zabezpečit společnost ČSAD Autobusy Karlovy Vary. Ty měly továrnu v nabídce za 2,9 milionu. Továrna podle informací z kraslické kroniky připomíná průmyslovou minulost města. Postavena byla v roce 1850 a jde o první továrnu na výrobu hudebních nástrojů firmy Bohland & Fuchs. Památkou je také původní cihlový komín.