Místo loňských osmnácti milionů korun poskytl stát o pět milionů méně. V roce 2009 přitom příspěvek, který směřuje i na dráhu z Trutnova do Svobody nad Lípou ve východních Čechách, činil dvaadvacet milionů.

Snížení příspěvku znamenalo letos jen nejnutnější opravy. Viamont doufá, že příspěvek od Ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury se opět zvýší. „Jeden rok lze takto překlenout. Pokud by stav přetrvával, dostali bychom se zřejmě do problémů,“ říká vedoucí střediska provozování dráhy Viamont Jaroslav Cempírek.

Právě soukromý přepravce zachránil v polovině devadesátých let tento tehdy chátrající úsek. Zatímco s Českými drahami trvala na neudržované trati cesta do Sokolova až padesát minut, dnes je to zhruba šestatřicet minut. „Kromě jiného právě výměna pražců a kolejnic stojí nejvíce peněz,“ poznamenal Cempírek. Viamont obnovil i trať do sousedního Německa, a tak i samotné místní radnici je jasné, že železniční doprava je nenahraditelná. Usnesla se na tom rada města, která se situací také zabývala.

Nižší příspěvek na provozování dráhy nebude mít podle Viamontu vliv na ceny jízdného. Za dlouhé roky zdražoval přepravce jen několikrát, a to poměrně mírně. Za cestu z Kraslic do Sokolova zaplatí cestující osmadvacet korun. V autobusu vyndá z peněženky o šestadvacet korun více, přičemž cesta trvá téměř hodinu, neboť autobus objíždí i okolní obce. Cempírek je ale optimistou. Doufá, že příspěvek se zvýší. „Máme indicie, že by se mohl vrátit na osmnáct milionů korun. Takový je příslib, ale jednání ještě nejsou u konce, takže nelze nic předjímat,“ doplnil.

Pod svá křídla si vzal Viamont trať v roce 1998, kdy jí vážně hrozilo uzavření. Od té doby vznikla nová nástupiště, opraveny byly kilometry železničních svršků a rapidně se zvýšil komfort cestování. Svědčí o tom zavedení moderních vlakových souprav RegioSprinter. I s počtem cestujících může být přepravce spokojený. Měsíčně jich přepraví až padesát tisíc.