Až sto čtyřicet nákladních aut by denně projelo hraničním přechodem v Hraničné u Kraslic a následně by do vnitrozemí putovalo jediným silničním průtahem přes centrum města. Takový údaj ukázal průzkum, který si nechalo zpracovat vedení Vogtlandského kraje v Německu. Odpůrce dopravy pak vyděsila informace o tom, že plánovači dopravy na německé straně nevidí v rozšíření hraničního přechodu o vozy nad 3,5 tuny žádný problém.

V místním tisku se dokonce otevřeně píše o tom, že hranice se otevřou pro těžkotonážní přepravu. Mluvčí Zemského úřadu Vogtlandského kraje Kerstin Büttnerová v prohlášení uvedla, že kraj chce tento záměr podpořit. Opírá se prý o výsledky průzkumu, podle kterého by kraslický hraniční přechod stejně nebyl výhodnou alternativou pro přepravce. „Ti, kteří se budou chtít vyhnout placení mýtného, tuto trasu nebudou využívat,“ je si jistá.

Její tvrzení zásadně odmítá šéf petičního výboru v Kraslicích Otakar Mika. „Vogtlandský kraj tuto zásadní problematiku bagatelizuje. Hovoří v uvozovkách jen o sto čtyřiceti nákladních autech denně. To je přece ohromné číslo. Kraslice nejsou tranzitním městem. Není možné tu vybudovat obchvat, nejsou tu odstavné plochy. Není přípustné, aby kamiony přes město jezdily,“ řekl důrazně Mika. Vyslovil obavy, že nákladní doprava by měla zásadní vliv nejen na životní prostředí, ale i na zdraví lidí.

Mika se už sešel s Rolandem Dixem z německé Občanské iniciativy proti nákladní dopravě, který byl oznámením zemského úřadu překvapen. Zdůraznil, že už jen automobilová doprava zatěžuje sousední Klingenthal. „Jen mezní hodnoty podílu jemných prachových částic byly v centru města v průběhu roku několikrát překročeny,“ řekl pro místní tisk.

Zemský rada Tasillo Lenk v novinovém článku uvedl, že obavy německých občanů bere vážně. Není už ale k nákladní dopravě tak skeptický. „Otevření hranic podpoří regionální hospodářský styk.“

Informace z německé strany znepokojily i starostu Kraslic Zdeňka Brantla. Ihned se obrátil na krajský úřad v Karlových Varech. Výsledek?
Podle náměstka hejtmana Petra Navrátila není zájmem kraje, aby přes tuto lokalitu směřovala tranzitní doprava. „Město není na nákladní dopravu dimenzované,“ uvedl Brantl.

Stejně mluví i samotní občané. „Už teď je doprava především ve špičce hustá. Kolikrát ani nemohu otevřít kvůli hluku a prašnosti okno,“ řekl Miroslav Pokorný, který bydlí v přízemí panelového domu v těsné blízkosti silničního průtahu. Podle průzkumu projede hraničním přechodem denně až 4 500 aut. Průjezd nákladních aut na české straně zamezuje dopravní značka na sídlišti Sever. Podle starosty Brantla opatření dál trvá. „Zatím žádný tlak z německé strany nebo od samotných přepravců nepociťujeme,“ doplnil.

O zákazu rozhodl tehdy státní úředník odboru dopravy a silničního hospodářství kraslické radnice. Proti kamionům se zvedla vlna odporu, která vyústila v protestní akci. Pod petiční archy se v sedmitisícovém městě podepsaly tři tisíce lidí. Místní nevylučují, že by připravili další protest.