Podmínkou ale je, aby byl v dobrém technickém stavu. Čeká jej proto celková rekonstrukce za desítky milionů korun. V současné době jde o jedinou přístupovou cestu do centra pro automobily.
"Máme jako kraj vyčleněno 43 milionů korun na rekonstrukci mostu, který spojuje předmostí s historickým centrem. Následně bude most převeden do vlastnictví města Lokte," řekl hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek s konstatováním.
"Jedná se o tom opravdu dlouho a stále se nedařilo najít řešení. Až my, po dohodě s Loktem, jsme přistoupili na jeho celkovou rekonstrukci s tím, že poté jej předáme do vlastnictví Lokte. Má to svojí logiku, protože kromě toho mostu tady kraj a potažmo Krajská správa a údržba silnic nevlastní žádné území ani pozemky. Proto jsme přistoupili k projektu na rekonstrukci ve výši 43 milionů korun tak, aby ten most byl v bezvadném stavu a na dalších 20, 30 nebo 40 let mohl být v provozu bez hlubší údržby. Poté přejde do vlastnictví města a kraj se vyváže z následné údržby a rekonstrukcí," dodal Kulhánek.
Pokud se rekonstrukce podaří vysoutěžit, začne na začátku léta 2024 s tím, že bude v souladu s pořádáním kulturních akcí v amfiteátru. Nebude narušen provoz ani na cyklostezce a ani na vodáky oblíbené trase na řece Ohři. Na omezení se musejí připravit ale řidiči a chodci s tím, že zcela uzavřen by most neměl být nikdy po dobu celé opravy. Konec prací se očekává ještě letos.
"V této chvíli je most ve stupni číslo tři. Nicméně po rekonstrukci hlavně pilířů, které jsou v horším stavu, dojde ke zlepšení a most se dostane do stupně dvě. Připravujeme také smlouvu o smlouvě budoucí o převzetí mostu Loktem. V tuto chvíli jsme ve stavu provádění diagnostiky, tak abychom určili přesný rozsah rekonstrukce. Očekáváme, že v dubnu budeme soutěžit a poté se zahájí stavba," řekl ředitel Krajské správy a údržby silnic Jiří Šlachta. Vyjádřil se i k možným omezením provozu na mostě.
"Primárně by se mělo jednat rekonstrukci mostních pilířů, protože mostovka je v relativně dobrém stavu. Tím pádem budou omezení vjezdu do města jen drobného charakteru, jako je například jednosměrný kyvadlový provoz," dodal Šlachta.
Zajímavostí je, že kraj chtěl most Lokti předat už v minulosti. Město ho nechtělo a neobvyklý spor skončil před zhruba 11 lety dokonce u soudu, a to porážkou Karlovarského kraje. Radnice tehdy odmítla evropské dotace na jeho opravu a zároveň odmítla převzít most jako dar. I tehdy byl starostou Zdeněk Bednář. Podle jeho tehdejšího vyjádření by šlo o danajský dar. Tvrdil, že pravidla nedovolily použít evropské peníze na opravu. Město by nakonec muselo poškozené přemostění opravovat za miliony korun ze svého rozpočtu. Proto Loket z dohody s krajem vycouval a případ skončil u soudu.
Železobetonový obloukový most je 116 metrů dlouhý a jeho hlavní oblouk s elipsovitou klenbou má rozpětí 74,6 a vzepětí 17,5 metru. Krajní pole mají půlkruhovou klenbu a po jejich stranách vedou schody ke břehům řeky Ohře. Slouží pouze pro osobní automobily a pěší. Těžší vozidla musí používat okružní komunikaci kolem města, která převádí silnici číslo 6 přes nový obloukový most postavený v roce 1975 severně od Lokte.