Toto ocenění mají v republice jen tři podobná zařízení, která poskytují ambulantní služby klientům s handicapem. Mateřídouška se opět pyšní čtyřmi hvězdičkami z celkových pěti a kromě toho, že to vypovídá o nadstandardní kvalitě poskytovaných služeb, v Karlovarském kraji je to i výhoda při žádosti o zařazení do sítě, a tím možnosti dosáhnout na dotace. „Máme radost z toho, že se nám podařilo obhájit počet hvězd,“ neskrývala radost ředitelka Mateřídoušky Věra Bráborcová. „Při obhajobě, která rozhodně nebyla snadná, jsme si ale uvědomili, že je stále co zlepšovat,“ poznamenala.

Značka kvality v sociálních službách. Foto: Repro Deník

V roce 2014 se stacionář přihlásil do pilotního projektu, který se týkal zařízení s ambulantními službami. Mít Značku kvality není povinnost, ale prestižní záležitost, zařízení musí dokázat, že se něčím liší od ostatních stacionářů. Hodnotí se, co poskytuje navíc a v jaké kvalitě. Jednou z oblastí hodnocení je například stravování. „Hodnotitelky sledovaly třeba to, jestli se klienti mohou podílet na svém jídle, jestli máme dostatek lžic uzpůsobených handicapu klienta nebo jestli zachováváme jednotlivé chuti jídla, pokud stravu mixujeme, i to, jestli je jídelníček v alternativní komunikaci,“ popsala některá z kritérií hodnocení.

Přihlíží se rovněž k tomu, kde je zařízení umístěné, jak je dostupné pro klienty a rodiče, jaká je možnost parkování a také k oblasti personálního zabezpečení služby. Inspektoři se zajímají, jaké aktivity Mateřídouška poskytuje v pracovní době i po ní. Důležitá je pro ně spokojenost rodičů i klientů, kterou zjišťují formou dotazníku. Ten je pro klienty připraven v alternativní komunikaci, hodnotí smajlíkem. Dotazník vyplňují se svým klíčovým pracovníkem, takže hodnotitelé hned vidí, jak s klientem umí pracovat. „Pátou hvězdu se nám získat nepodařilo, ale musíme mít nějaký cíl. Budeme zlepšovat parkoviště, s městem už jednáme, abychom byli zařazeni v informačním systému města,“ prozradila ředitelka, na čem je třeba ještě zapracovat. „Velkým problémem je i počet klientů na jednoho zaměstnance a vzdělání našich pracovníků, kde se jednoznačně preferuje vysokoškolské,“ pokračovala. Klienti jezdí jedenkrát za rok na školu v přírodě, mohli by prý i vícekrát, objevilo se v hodnocení. „Něco se ale splnit nedá, rozhodně ne z peněz, které dostáváme z dotací,“ podotkla ředitelka Bráborcová.

Další obhajoba čeká Mateřídoušku za čtyři roky, pokud si o ni požádá a uhradí zhruba patnáctitisícový poplatek. Ředitelka Bráborcová by uvítala i pilotní projekt na Značku kvality pro sociálně terapeutické dílny.
Denní stacionář Mateřídouška je ambulantní sociální služba, která uživatelům poskytuje služby v pracovních dnech. V současné době má 54 zapsaných klientů se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním a kombinovaným postižením.