Hudba budoucnosti. I tak by se dal nazvat další ročník soutěže s názvem Newton cup. Pořádá ji integrovaná škola Sokolov a studenti mezi sebou závodí s vlastnoručně vyrobenými modely na alternativní pohon. Sportovní halu tak včera zaplnila různá vozítka, lodě, letadélka či obyčejné papírové vlaštovky.

„Sportovní hala se včera přeměnila na základnu technického myšlení našich studentů,“ sdělil ředitel ISŠTE Pavel Janus. Ten zahájil soutěž tím, že předvedl první vozidlo na alternativní pohon. A podle svých slov si vybral nejsilnější motor, jaký na škole našel. Byl jím jeho kolega z řad kantorů, který Januse přivezl ve stavebním kolečku. Na palubovce haly oproti minulým ročníkům nově přibyla vana naplněná vodou. Studenti totiž premiérově závodili i s loděmi. „To mají na svědomí naši kantoři, manželé Gondíkovi. Jejich podpora výuky technického vzdělávání smazává rozdíly mezi průmyslovkou a našimi učni,“ myslí si Janus.

Jedna z lodí měla pro případ nouze dokonce dva alternativní pohony. „Solární pohon přivádí vodu na boční kolo lodi, které pohání model, a druhým pohonem je vrtule vzadu na kýlu plavidla,“ objasnil jeden ze studentů.


Závodů se zúčastnili nejen studenti pořádající integrované střední školy technické a ekonomické, ale i žáci základních škol. Diváci tak mohli obdivovat modely poháněné vodou, stlačeným vzduchem, sluncem, vrtulí, gumou. K vidění byly malé i obrovské papírové vlaštovky, které byly zařazeny v kategorii házedel. Jelikož ISŠTE úzce spolupracuje se základními školami, nikoho nepřekvapil fakt, že jedněmi ze soutěžících byli žáci z 8. základní školy v Sokolově. Letos zde byli již potřetí. Od integrované školy dostávají stavebnice a staví z nich vozítka například na solární pohon.

„Žáci, kteří zde dnes soutěží, navštěvují kroužek Hrátky s fyzikou,“ upřesnila kantorka ze základní školy. Jak potvrdili její žáci, stavba modelu trvá zhruba měsíc. Studenti integrované školy z oboru elektro jsou o něco rychlejší a stavba jim podle vlastních slov trvá v průměru dva až tři dny.

Jako každý rok, i letos bylo na soutěžících vidět napětí, které se zvyšovalo s blížícím se startem. Obávali se, aby se nevyskytl technický problém těsně před závodem. Někteří se mu přece jen nevyhnuli. Model se nerozjel, ale nevzdávali se. U technického zázemí vzali do rukou pájku a cín, stroj opravili a vrhli se na další pokus o zdolání co nejlepšího času.