I když je motorkářská sezóna zatím zhruba ve své polovině, je zřejmé, že se letos na Sokolovsku zapíše do statistik černým písmem. Na motorkách se totiž opět umíralo. Další řidiči pak utrpěli vážná zranění. Například v červenci se v celém kraji stalo jednadvacet kolizí, o jednu méně než loni.

Jedna z posledních nehod, o které policisté informovali, se stala v Kaceřově. Sedmašedesátiletý řidič peugeotu tam přejel v mírné zatáčce do protisměru, kde právě projížděl o dva roky mladší motorkář na harleyi. Škoda? 120 tisíc.

Vzhledem k pěknému počasí se však více havarovalo v červenci. Na Sokolovsku se staly hned tři vážné nehody motorkářů. U Starého Sedla se srazilo auto s motorkářem, který nehodu nepřežil. Řidič automobilu vyvázl s lehkým zraněním. S vážnými poraněními převezli záchranáři do nemocnice také osmatřicetiletého motorkáře, který havaroval na začátku července na silnici z Lokte do Horního Slavkova. Při projíždění zatáčkou tam nepřizpůsobil rychlost jízdy, přejel do protisměru, kde zrovna projíždělo další auto. Škoda se vyšplhala na čtyřicet tisíc. A bouralo se i u Kraslic. Motorkář znenadání narazil do auta jedoucího před ním. Když pak spadl na zem, přejelo ho v protisměru další auto. Dvaadvacetiletého muže transportoval s vážným zraněním vrtulník do plzeňské fakultní nemocnice. Škodu policisté vyčíslili na sto tisíc.
V drtivě většině stojí za nehodami motorkářů nepřiměřená rychlost. „Závažnost dopravních nehod motocyklistů je přibližně šestkrát vyšší než u osobních aut. Nejčastější příčinou nehod je jednoznačně nepřiměřená rychlost. A téměř 75 % z nich na silnici umírá," říká policejní preventistka Zdeňka Papežová s tím, že motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. „Ani sebelepší výbava není zárukou bezpečné jízdy, pokud se motorkář chová riskantně a jede nepřiměřenou rychlostí. Vždyť motocykl má mnohem delší brzdnou dráhu než automobil," poukázala.

Podle zkušeností policistů se motorkářům stává osudným při rychlé jízdě spadané listí, olejové skvrny, nafta na silnici nebo například nerovnosti terénu či vlhkost silnice. „Motorkáři třeba často předjíždí zprava nebo hazardují tím, že předjíždějí v nepřehledných místech," uvedla Papežová. Upozornila, že motorkáře nechrání žádná karoserie, bezpečnostní pás, airbag, ale pouze pasivní zabezpečení, jako je speciální oblečení, chrániče kloubů, páteřový chránič, ochranná přílba, vhodná obuv, rukavice a další prvky.

Policejní preventisté přitom každý rok nabádají, aby majitelé silných strojů na bezpečnostním vybavením nešetřili. „Přestože je například kožené oblečení klasickým ochranným materiálem, je na trhu bohatý výběr oblečení podle typu motocyklu. Vhodné je zvolit vždy viditelnou barvu, oblečení dvojitě prošité, bez volných tkaniček a řemínků. Důležitou součástí je i helma. Ta by měla být lehká, s průzorem, s bradovým řemenem, který by měl pod bradou naléhat rovnoměrně, řemen pod bradou by měl být ovladatelný jednou rukou, stejně jako průzorové okno," doplnila.

Rizika na silných strojích:

Používání brzd – při rychlé jízdě myslete na brzdnou dráhu motocyklu. Platí pravidlo při nutném brzdění – není-li motocykl vybaven systémem ABS – vzadu naplno, vpředu s citem. Brzděte vždy před zatáčkou a s citem na obě brzdy.
Technika a bezpečnost – po zimním období důkladně motocykl prohlédněte a prověřte, zaměřte se na osvětlení, brzdy a pneumatiky
Dezén pneumatik – stanovený minimální profil je 1,6 mm u malých motocyklů, kola s pomocným motorem a lehké motocykly – 1,0 mm. Je nutné si uvědomit, že materiál pneumatik stárne a mění se vlastnosti, mění se přilnavost pneumatik k vozovce.
Pozor na kývání při jízdě – při rychlosti přes 100 km/h, při změně rychlosti se motocykl může začít kývat. Zesiluje-li se kývání, nastává obvykle pád. Příčinou takového kývání mohou být sjeté pneumatiky, cestovní brašny nebo špatné uložení zavazadel apod. V takových situacích je nejlépe snížit rychlost až do ustálení. Zkušený motocyklista zjistí, co znamená kývání, tím, že náhle prudce změní rychlost.
Upravování a vylepšování – motocyklista nesmí stroj přestavovat a měnit, vylepšovat předepsaný technický stav, tím motocykl ztrácí technickou způsobilost. Mohou nastat problémy s pojišťovnou nebo s příslušným oprávněním, navíc je jízda na takovém stroji nebezpečná a trestná.