Deset mrtvých, 27 těžce a 163 lehce zraněných. Taková je bilance dopravních nehod za účasti chodců v západních Čechách v letošním roce (do konce srpna).

Podle vrchního dopravního komisaře západočeské policejní správy Pavla Burděje je největším prohřeškem chodců přecházení na červenou a mimo přechod. „Málokdo ví, že pokud chce přejít vozovku a nachází se ve vzdálenosti do padesáti metrů do vyznačeného přechodu, podchodu nebo nadchodu, měl by přecházet pouze na těchto vyznačených a k tomu určených místech, jinak se dopouští přestupku v dopravě,“ upozorňuje Burděj. Co se týče semaforů, mají chodci také mnoho nejasností. Když člověk přechází vozovku a na semaforu naskočí červená, může přecházení dokončit. Když ale silnici rozděluje ještě třetí semafor uprostřed signalizující ´Stůj´, musí se řídit jím a zastavit u něj. „Týká se to například plzeňských přechodů v Sadech 5. května a v ulici U Trati,“ uvedla Kohoutová. Opakem je například křižovatka ´U Práce´, kde dělí silnici pouze ostrůvek, ne semafor, a lidé se na něm i přesto zastavují.

Další častou chybu dělají dle policistů chodci, kteří se do vozovky doslova vrhnou. „Velkou roli zde hraje mylná představa, že chodec má na přechodu absolutní přednost,“ říká Kohoutová s tím, že chodec sice přednost má, ale ne již před bezprostředně blížícím se vozidlem. „Chodci také nesmí zapomínat, že tramvaj a vozidlo s právem přednosti v jízdě má přednost vždy,“ dodává Kohoutová.

„Každý chodec by měl mít na paměti, že je daleko zranitelnější než řidič sedící ve vozidle a podle toho se chovat. Pokud dojde k nehodě vinou chodce a obětí je navíc dítě, nutí nás to k zamyšlení, zda svým chováním v silničním provozu dáváme našim dětem vždy ten správný příklad,“ uzavřela Kohoutová.