Na nákup tradičně přispěl Karlovarský kraj, který formou dotace přidal 1,5 milionu korun. Dalších 3,9 milionu korun se podařilo získat z prodeje starší cisterny, zbývající největší část zaplatil Chodov ze svého rozpočtu.

„Vozidlo bude připraveno k výjezdu k zásahu až po najetí předepsaných základních kilometrů, po plném doplnění výbavy, zaregistrování komunikačních prostředků do systému spojení a především po zaškolení všech hasičů s obsluhou,“ uvedl velitel chodovských hasičů Jiří Kiss. Také zmínil, že počet jejich zásahů neustále roste.

Čapí rodinka ze Sokolova už je pohromadě
Čapí rodinka ze Sokolova už je pohromadě

"Jako jednotka JPO II máme určenou územní působnost, což pro laika znamená, že od vyhlášení poplachu vyjíždíme do pěti minut a do deseti minut jsme na místě události. Naše jednotka se skládá jak z profesionálů, tak z dobrovolníků. Ve městě jsou nastálo zaměstnáni tři až čtyři hasiči. Tři nastálo a jeden z nich pracuje na městě jako úředník, ale je schopen v dopoledních hodinách zasáhnout. Celkem máme třicet členů jednotky, z nichž dvacet je připraveno k výjezdu nonstop," říká Kiss.

Nejčastěji zasahují v samotném Chodově. "Za posledních dvacet let, co zde působím, jsme absolvovali přibližně čtyři a půl tisíce událostí. V posledních pěti letech se počet zásahů zvýšil na 250 a v roce 2023 jsme zaznamenali rekordních 370 událostí různých typů. Od požárů, technických zásahů, dopravních nehod až po úniky látek, otevírání bytů a transporty osob. Nejčastěji se jedná o technické zásahy a požáry, které tvoří asi dvacet procent všech případů," konstatuje Kiss.

Jarmila Grycová ze Sokolova
Jarmila Grycová ze Sokolova slavila sto let i na dialýze a v slzách štěstí

Chodov je také specifický v tom, že zde často hoří byty v panelácích, kterých je ve městě mnoho. Jsou mezi nimi i výškové budovy, což zvyšuje požární zátěž.

"Máme zde čtrnáctipatrové domy, sedmipatrové, obchody i průmyslovou zónu. Na obyvatele města se snažíme působit také preventivně. Nechybí ani přednášky pro děti. Výškové budovy jsou pro hasiče velkou výzvou. Máme třicetimetrový žebřík, ale na některé budovy nedosáhneme a musíme volat profesionální hasiče s vyšší technikou," uvádí Kiss.

Zdroj: Cichocki Roman

Velitel krajských hasičů Oldřich Volf pochválil profesionalitu zmíněné jednotky. "Cvičíme hodně, abychom byli připraveni na různé situace. Mnoho našich členů pracuje jako profesionální hasiči a po práci slouží u nás. Mezi našimi hasiči jsou ale například i šikovní zámečníci. Zaměřujeme se také na výchovu mladých hasičů, každou neděli pořádáme odborný výcvik pro děti, aby byly připraveny, jakmile dosáhnou osmnácti let. Máme i sbor dobrovolných hasičů s mládežnickou sekci, kterou vede kolegyně Martina Svobodová. Děti se účastní hasičských soutěží, jako je požární sport nebo hra Plamen, a snažíme se z nich vybrat ty, kteří mají zájem a schopnosti stát se hasiči," dodává Kiss.

„V posledních letech se nám potvrdilo, že kvalitní technika se rozhodně vyplácí. Počet zásahů našich hasičů navíc neustále narůstá. Obměny a nákupy techniky tak vnímáme jako nezbytnou investici do bezpečnosti nejen Chodováků,“ poznamenává starosta Patrik Pizinger.

Cisternová automobilová stříkačka CAS 20/4000/240- S2Z Scania, typ P500 B4X4, CP31L. Motor Scania DC13 146 o výkonu 368 kW splňující emisní normu Euro 5. Scania je vybavena 12+2 rychlostní převodovkou Opticruise G33M a Scania Retarder. Rozměrově je vozidlo dlouhé 8,38 metru, široké 2,55 a vysoké 3,3 metru. Karoserie nástavby je ze sklolaminátu. Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Vůz uveze 4 tisíce litrů vody a 240 litrů pěnidla. V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000 – 250 poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Výbavu zásahového vozidla tvoří standardní technické prostředky pro zásahy při požárech, dopravních nehodách a technických zásazích. Do nového vozidla bylo pořízeno vyprošťovací zařízení značky Holmatro s motorovou jednotkou řady SR 20 v jednohadicovém systému pro každý vyprošťovací nástroj zvlášť. Součástí je střihač pedálů, rozpěrný válec, ale i stabilizační podpěry, klíny a bloky. Ve výbavě je také nehodová clona, zdravotnické vybavení, transportní plachta, záchranná deska, vanová nosítka, skládací nosítka, AED, termokamera a další. Nedílnou součástí je vybavení používané při požárech. Zajímavostí je, že se jedná o první vozidlo CAS od společnosti THT, které je vybaveno výstražným světelným a zvukovým zařízením značky Whelen s nízkofrekvenční sirénou Howler.