Nová kontaktní místa veřejné správy – takzvané Czech POINTy, vznikají od července na Sokolovsku. Službu zavádí Vintířov, Staré Sedlo, Stříbrná, Libavské Údolí či Přebuz. Na financování Czech POINTů obce mohly využít ministerskou dotaci ve výši 85 procent potřebné částky, zbylé náklady hradily samy.
„Nabídli jsme menším obcím, pro které by bylo problematické platit zřízení kontaktního místa, že za ně kraj uhradí povinných 15 procent nákladů,“ uvedl náměstek hejtmana Petr Navrátil.

Celkem tak kraj vypomohl 42 obcím sumou převyšující půl milionu korun. V kraji jsou mezi nimi například Teplička, Vlkovice, Valy nebo Mírová. Obce, kraj a další instituce jsou povinny aktivovat vlastní datové schránky do 1. listopadu tohoto roku. Pokud tak neučiní, bude jim datová schránka aktivována automaticky.
„My máme kontaktní místo již vybaveno, ale zatím nám samotný Czech POINT ještě nefunguje. Už to ale bude co nejdříve,“ řekl Robert Muchka z odboru místního hospodářství ve Vintířově.

Už půldruhého roku existence má za sebou Czech POINT na krajském úřadě v Karlových Varech. Od počátku ledna do konce června tohoto roku vydali pracovníci kontaktního místa 10 výpisů ze Živnostenského rejstříku, 112 výpisů z Katastru nemovitostí, 126 výpisů z Rejstříku trestů či 16 z Centrálního registru řidičů.
„Za tyto služby lidé zaplatili na správních poplatcích přes 39 tisíc korun,“ vysvětlil ředitel krajského úřadu Roman Rokůsek.
Krajské kontaktní místo bude jedním z těch, kde si budou lidé moci požádat zdarma o zřízení datové schránky, aby mohli elektronicky komunikovat s úřady, zasílat a přijímat potřebné dokumenty, které budou mít v digitální podobě stejnou platnost jako tradiční listinné. Pracovníci převedou dokument v listinné podobě do dokumentu obsaženého v datové zprávě, ověří shodu obsahu těchto dokumentů a připojí ověřovací doložky.
„Czech POINTy provádějí převedení dokumentů od počátku července, platí se 30 korun za každou stránku,“ zmínila mluvčí krajského úřadu Jana Pavlíková.

Od letošního února mají Czech POINT také v Šabině. „Pořídili jsme si ho loni z dotace Ministerstva vnitra,“ poznamenal starosta Šabiny Pavel Pešek.
„Zatím nějaký velký nával nebyl. Zájem odpovídá počtu našich občanů. Už jsme ale vydávali výpis z trestního rejstříku a Katastru nemovitostí,“ sdělil Pešek.

Na území České republiky bylo zprovozněno k 12. červenci letošního roku 3 660 Czech POINTů. Lidé je najdou nejen na obecních a krajských úřadech, ale také na vybraných pracovištích České pošty, zastupitelských úřadech, v kancelářích hospodářských komor či v kancelářích notářů.